Skip to main content

ســـالام دوســلار

ســـالام دوســلار
lachin
عنوان مقاله:
استاد یل باسواد و یا استاد یل بی سواد! این هست پرسش!!!!

ســـالام دوســلار.
آقای و یاخانم Mo Behboudi.
در دوران دبیرستانی من هم در تبریز و در دبیرستان امیرخیزی , یک استاد ادبیات داشتیم بنام" احمد شوقی "که فارغ تحصیل داشگاه تبریز بود.این استاد ( یل تر از

استاد شما بود )) . چون ایشان به ما آموخت که در دستور زبان فارسی فقط « جمله ها » را می توان تجزیه و ترکیب کرد. نه فقط یک فعل. فعل را می توان تجزیه کرد ولی ترکیب یک بحث دیگری است..اگر استاد یل شما از همکلاسیتان خواست ((
فقط یک فعل را تجزیه و ترکیب بکند, متاسفانه این استاد نمی داند در باره چه حرف میزند))...

ترکیب ها دو نوع میباشند:

۱) ترکیب وصفی ( اسم + صفت )

۲) ترکیب اضافی ( اسم + اسم یا اسم + صمیرمنفصل من،تو،او،ما،شما،ایشان )

فعل : کلمه ای که جمله را به پایان می رساند و میتواند به زمانهای ماضی (گذشته ) ، مضارع (حال) و مستقبل (آینده ) باشد .فعل به شش صورت صرف می شود و منظور از شخص فعل نیز همین 6 صورت آن است که عبارتند از :

اول شخص مفرد --------خوردم اول شخص جمع -----------خوردیم

دوم شخص مفرد ------خوردی دوم شخص جمع----------خوردید

سوم شخص مفرد-----خورد سوم شخص جمع---------خوردند
گاهی نیز ممکن است فعل مرکب باشد مثل تعمیر کرد و یا فعل امری مثل برو..بیا....(( افعال را می توان تجزیه کرد ))..
آنچه که مرا به تعجب واداشت این است که این استاد بی سواد که نمی داند " تجزیه و ترکیب " چیست , چطوری به خود اجازه میدهد که به همکلاسی شما این همه توهین و تحقیر بکند. باور کنید اگر این استاد یل شما در اروپا و یا امریکا همین طوری با یک دانش آموز رفتار میکرد , پیگرد قانونی می شد.
نقطه دوم شاید این باشد که این استاد یل شما , با دستور زبان فارسی خیلی آشنا بود ولی متاسفانه این شما بودید که منظور ایشان را در باره تجزیه و ترکیب درست نفهمیدید . در هر حال بهترین ها را برایتان آرزومندم.