Skip to main content

جناب آراز

جناب آراز
Anonymous

جناب آراز
اتفاقا با سپاس از لینکی که اوردید.
http://de.wikisource.org/wiki/K%C3%B6nigliches_Dekret_%28Farman%29_vom_…
در همان لینک آمده است: "منتشر نمایید تا قاطبه اهالی از نیات حسنه ما كه تماماً راجع به ترقی دولت و ملت ایران است .."
"اصلاحاتی كه برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد"..
.پس نام ایران همواره در متون فارسی رسمی بوده است.
قانون مشروطه ایران نیز نوشته است:..

جناب آراز
اتفاقا با سپاس از لینکی که اوردید.
http://de.wikisource.org/wiki/K%C3%B6nigliches_Dekret_%28Farman%29_vom_5._August_1906
در همان لینک آمده است: "منتشر نمایید تا قاطبه اهالی از نیات حسنه ما كه تماماً راجع به ترقی دولت و ملت ایران است .."
"اصلاحاتی كه برای سعادت و خوشبختی ایران خواهد شد"..
..
در مورد واژه "ممالک محروسه ایران" چنانکه گفتم در متون قاجار از "ممالک روسیه" "ممالک انگلیس" "ممالک خراسان" "ممالک آذربایجان" استفاده شده است. تمامی اینها همه به معنی "سرزمین" است و نه چیز دیگر.
محروسه هم درست یعنی نگهداری/نگهبانی شده و چیزی هست مانند Protected Lands. هرگز چیزی به نام فدرالیسم قومی در زمان قاجار نبوده است زیرا هر استان/ولایتی از ایران را یکی از شاهزادهگان قاجار نگهداری میکرده است. متون رسمی دولت نیز به فارسی بوده است چنانکه متن شما اورده است.


چنانکه میبینید تنها در ایران دوران ملت ایران وجود ندارد و نه ملیتها/مللها/ و غیره. چگونه "ملت ایران" در زمان قاجارها
امروز برای برخی از افراد شده است "ملل ایران" و "ملتهای ایران" و "ملیتهای ایران".. علتش بازیچه بودن استالین است. همانطور که من قبلا توضیح دادم..حتی واژه اقوام ایرانی نادرست است زیرا ما در ایران تنوع زبانی داریم اما اینها موجب قومیت جداگانه نمیشود.


قانون مشروطه ایران نیز نوشته است:

""ما اشخاصی که در ذیل امضاء کرده‌ایم خداوند را به شهادت می‌طلبیم و به قرآن قسم یاد می‌کنیم مادام که حقوق مجلس و مجلسیان مطابق این نظامنامه محفوظ و مجری است تکالیفی را که به ما رجوع شده‌است. مهما امکن با کمال راستی و درستی و جد و جهد انجام بدهیم و نسبت به اعلیحضرت شاهنشاه متبوع عادل مفخم خودمان صدیق و راستگو باشیم و به اساس سلطنت و حقوق ملت خیانت ننماییم و هیچ منظوری نداشته باشیم جز فوائد و مصالح دولت و ملت ایران""

چنانکه میبینیم! همه جا ملت/دولت ایران است و هیچ جا چیزی به نام مملت قجر نیست! رسمی-تر از متن مشروطه نیز وجود ندارد و آن متن هم پیش از قدرت-گیری رضاشاه نوشته شده است.

پس امیدوارم این بحث بیهود که نام ایران پیش از رضاشاه رایج نبوده است یا رسمی نبوده است و غیره پایان پذیرد.

چنانکه نشان دادم نام ایران در دوران ساسانی رسمی بوده است و باز در برخی از دولتهای پس از اسلامی رسمی بوده است..اما مهمتر اینست که نام ایران به عنوان یک منطقه فرهنگی-قومی-سرزمینی که شامل ایران کنونی نیز میشود در متون دوره اسلامی همواره بکار رفته است.