Skip to main content

عزیزان" یعنی خودتان؟

عزیزان" یعنی خودتان؟
Anonymous

عزیزان" یعنی خودتان؟
همانطور که اشعار فضولی و نسیمی و ترکی عثمانی بیشتر واژگان فارسی/عربی دارند تا ترکی..اما جزو اشعار ترکی حساب میشوند. زبان عربی هم کلی واژه از یونانی/فارسی و بویژه سریانی دارد. عهدنامه گلستان و ترکمن-چای هم روشن است...

جناب ینیلیک
یک)
"عزیزان" یعنی خودتان؟
همانطور که اشعار فضولی و نسیمی و ترکی عثمانی بیشتر واژگان فارسی/عربی دارند تا ترکی..اما جزو اشعار ترکی حساب میشوند. زبان عربی هم کلی واژه از یونانی/فارسی و بویژه سریانی دارد. عهدنامه گلستان و ترکمن-چای هم روشن است. شما بروید آن را به یک عرب-زبان ببینید و قادر نخواهند بود که آن را درک کند. اما شما میتوانید آن را درک کنید (و اگر در چند لغت مشکل دارید حتما میروید به سوی لغتنامه دهخدا). میتوان نیز چنین عهدنامه (پیمان-نامه) را به فارسی سره نوشت. مهم اینست که دستور زبان متن پارسی است و واژگان آن (حتی آنهایی که از عربی برگفته شده باشند) در فارسی معنی خاص خود را میدهند. برای همین از دیدگاه زبانشناسان همان فارسی است.

دو)
ابن سینا دانشنامه علائی خود را به فارسی نوشته است.
http://www.scribd.com/doc/25454908/daneshnameh-alai
اما چرا ترکی هیچ متن علمی از این دوران ندارد؟ ذخیر خوارزمشاهی مهمترین دانشنامه پژشکی جهان اسلام تا دوره اخیر بوده است. آنهم به فارسیست.
واژگان فلسفی/علمی انگلیسی هم بیشتر ماخذ یونانی/لاتینی دارند اما اینها در زبان انگلیسی حل شدند. زبان فارسی هم توانسته است واژگان عربی را با معانی خاصش در خود حل کند. ابن سینا البته ابتکار بسیار خرج داد و مفاهیم علمی برای فارسی نیز ساخته است.
امروز هم دکتر محمد ملایری همین را کار کرده است:
http://dictionary.obspm.fr/?static=staticIntroductionPersian&decorator=star
شما هم بجای وقت تلف کردن بروید کار مشابهه برای زبان ترکی آذربایجانی خود کنید.

یعنی هیچ امتیازی برای شما با توهین به زبان فارسی پیدا نمیشود.
یک نگاهی هم به لغتنامه دهخدا کنید شاید بد نباشد.. حدود دایره واژگان فارسی کم و بیش سیصد هزار است. حدود دایره واژگان زبان انگلیسی یک ملیون است (که اغلب یونانی/لاتینی میباشند که در انگلیسی معنی پیدا کردند و حل شدند).

در ضمن زبان پهلوی واژگان اصیلی داشته است که میتوان دوباره آن را به فارسی وارد کرد. برای فیزیکدان برای نمونه گوهرشناس وجود داشت. یا واژه "هندسه" خود پهلوی هست (هندازه=اندازه).


بهتر است شما هم بروید کاری مشابهه این:
http://dictionary.obspm.fr/?static=staticIntroductionPersian&decorator=star
به زبان ترکی بکنید.. وگرنه از روز تا شب عقده خالی کردن موجب روانی-تر بیشتر شما خواهد شد.