Skip to main content

بهروز عزیز، من فکر و احساس

بهروز عزیز، من فکر و احساس
آ. ائلیار

بهروز عزیز، من فکر و احساس شما را نسبت به ستمدگان درک میکنم. و به اندیشه یتان که میگویید مارکسیست هستید احترام میگذارم. اما تا جایی که اطلاع دارم هیچ مارکسیست بنام در ایران و یا حتی در جهان ، «وضعیت انسان» را در جوامعی نظیر ایران که« حاکمیت» داخلی و « نظام اقتصادی-اجتماعی» سرمایه داری دارد، « استعمار داخلی» نخوانده است. چرا که در مارکسیسم ما با مقولات «دولت» و « نظام» و«طبقات»، « استثمار» و « تبعیض»،« استعمار و مسعمرات کلاسیک» وضعیت را توضیح میدهیم. در مارکسیسم مقوله ای بنام « استعمار داخلی» نداریم. و متفکری هم آنرا به این مکتب نیافزوده است.
اما این موضوع مهم نیست. که این مقوله کجا هست و کی پیش کشیده است. همانطور که شما نوشته اید و من هم اشاره کرده ام اساس این مقوله « استنتاج از شباهت سازی ست». یعنی « چهره ی انسان الجزیره ای تحت استعمار کلاسیک فرانسه شبیه چهره ی انسان آذربایجانی ست».

و چون شباهت هست پس عاملش یکی ست-استعمار. چون استعمار برابر نیست- این تفاوت را با مقولات«داخلی -بیرونی» حل میکنیم. بله این "شباهت سازی در علت و معلول» است. یعنی قلب ماهیت فنومن. چهره ی انسانها در الجزیره و آذربایجان علی رغم برخی شباهت ها - دارای تفاوتها هستند و «یکی» نیستند. عامل ها هم کاملا دو چیز دیگراند - حکومت - استعمار. اما منطق استقراء ناقص این تفاوتها را به حساب نمیاورد.طبق این منطق در یک شهر 40 خانواده با سواد باشند پس میتوان نتیجه گرفت همه اهالی باسواد اند. در صورتی که چنین حکمی نادرست است. یا چون زمین و مریخ کره هستند پس آنچه در کره زمین موجود است در کره مریخ هم وجود دارد. که حکم غلطی ست. یعنی این شیوه ی استدلال میگوید وقتی دو پدیده یا چیز وجه اشتراک یا وجه شباهتی دارند حکم آنست که به خاطر آن « وجه اشتراک» ، دو چیز « همانند» هستند. در صورتیکه وجه های اشتراک دلیل بر همانندی نیست و همینطور دلیل بر یکی بودن علت و عامل هم نیست. در فلسفه مارکسیسم نیز « تحلیل مشخص از شرایط مشخص» مطرح است و متضاد با منطق استقراء ناقص، یا شباهت سازی ست. نتیجه: مقوله «استعمار داخلی» نه در فلسفه مارکسیسم هست و نه میتوان با آن توضیح داد. و حتی در فلسفه های دیگر نیز نیست. فقط مقوله ی من در اورده ای ست بر اساس « استقراء ناقص»، که درست نیست. نادرستی مفهوم مقوله ی من درآوردی «استعمار داخلی» را با مطالعه ی مفاهیم « استقراء ناقص Induction incomplete و استدلال تمثیلی Raisonnenement analogique در دانش منطق براحتی میتوان تشخیص داد. از نظر من شما میتوانید آذربایجان را مستعمره بدانید - فقط خواستم نظرم را باشما و دیگران درمیان بگذارم.همین. ساغ اولون. علت های اعمال تبعیض همه جانبه در ایران- از سوی حکومتها- از زمان رضاخان تاکنون: 1- ترس از نابودی فرمانروایی؛
2- ترس از تمامیت ارضی؛ 3- خصلت توتالیتری، ناسیونالیستی افراطی، و فاشیستی- راسیتی گروه حاکمان؛ 4- بهره کشی لایه اجتماعی بالای جامعه.