Skip to main content

1: " واقعا چه کسی تا کنون

1: " واقعا چه کسی تا کنون
Anonymous

1: " واقعا چه کسی تا کنون گفته است که نام "آذربایجان" اختراع استالین است. " دشمنان قسم خورده ملت آذربایجان , کسانی که ظاهرا قرار است خلق ما را از اسارت قوم فارس بدر بیاورند و به اسارت و بندگی اردوغان و ترکان آناتولی در بیاورند , کسانی که دائما در حال تحقیر هویت آذربایجانی هستند , یعنی تیم مهران بهاری. بر خلاف بسیاری از دوستان که معتقدند این تیم وابسته به دولت ترکیه است , من اعتقاد دارم که اینها همانند باند سایت پلید آذری ها وابسته به وزارت اطلاعات هستند , و مانند دو لبه قیچی عمل می کنند .
2:در پاسخ قبلی تان , فرموده بودید که ملت ما نسبت به زبان خود بی سواد هستند , این حرف تا حدی صحیح است , اما نتیجه ای که از ان گرفته شده است کاملا غلط میباشد .ملتمان در شمال که دیگر سالیان سال به زبان خود تحصیل میکنند و مینویسند , آنان هم اگر زبان ترکی آناتولی را نیاموخته باشند,

قادر به صحبت و ایجاد ارتباط با ترکان ترکیه نخواهند بود .به عنوان فردی که به هر دو زبان آگاه است خدمتتان عرض میکنم با وجود اینکه هر دو ریشه ترکی دارند اما در بیشتر واژگان از هم متمایز میباشند , میزان این اختلاف به حدی است که زبان شناسان آن دو را کاملا دو زبان مستقل از هم میشناسند . چرا راه دور برویم بیشتر ملتمان در جنوب به قول شما با ان همه بیسوادی به زبان مادری خود , اگر به رسانه های آذربایجان شمالی گوش فرا دهند , تقریبا نود و هشت در صد ان را میفهمند , اما اگر به رسانه های ترکیه گوش دهند شاید به زور و به سختی بسیار تنها قادر به درک کمتر از سی درصد مطالب ان شوند .مشکل تنها لهجه نیست , این دو زبان اختلافات بسیار اساسی با هم دارند .از احوالپرسی بسیار ساده بگیرید تا به مکاتبات رسمی.راستی چه اصرار و لجاجاتی از سوی شما وجود دارد , وقتی ترکیه ای های هم زبان ما را مستقل از زبان خودشان میدانند , خودمان را به زور به آنها بچسبانیم ؟؟!!!
3: : این بار از روابط ایران با تاجیکستان و افغانستان مثال آورده اید.دوست گرامی هر ملتی شرایط خود را داراست و بر اساس این شرایط بایستی تصمیم درستی برای آینده خود بگیرد , نه بر اساس مقایسه غلط و یا چشم و هم چشمی .جهت اطلاع شما خوشبختانه سالیانی است که شورای همکاریهای کشورهای ترک‌ زبان تشکیل شده است , آنها بر هم ریشه بودن و هم بر تفاوتهای زبانهای خود تاکید دارند .
خلاصه کلام آنکه ما ملت آذربایجان , یکی از ملتهای ترک دنیا, با زبان و ملیت مستقل از ترکان ترکیه می باشد .مشخص است هر نوع همکاری در چارچوب منافع ملت آذربایجان با دیگر کشورهای برادر مانند ترکیه صحیح میباشد , اما بندگی و هضم در هویت هر ملت دیگری , هرگز .