Skip to main content

آقای آزادلیق، در توضیحات شما

آقای آزادلیق، در توضیحات شما
یونس شاملی

آقای آزادلیق، در توضیحات شما دو حس کاملا جداگانه، دو واکنش بسیار متفاوت به چشم میخورد. لطفا به منفی تفسیر نکنید. در نوشته های شما از یکسو یک انسان منطقی، متین، تلاشگری برای فهمیدن مطالب و از در سوی دیگر این نوشته هاتان برخورد احساسی شدید، برخوردی براساس تناقض، برخوردی در تعارض با زبان ترکی ترکیه (به درجه ایی که عرصه زبان و ادبیات را با سیاست و اردوغان گرایی در می آمیزد) به چشم میخورد. دیگر جملات و مفاهیمی که احساس و رفتار شما را با ویژگیهای برشمرده فوق نشان میدهد نقل

نمیکنم. چون خودتان نیز آن را درمی یابید.
اما، دوست عزیز، در فضای اینترنت، آنهایی که علاقمند مبادله فکری هستند برای همدیگر مینویسند و یا مباحثه میکنند. اتلاق جاسوس این یا آن دولت، به دلیل برداشت من و یا شما به این و یا صاحب قلم کار برازنده ایی نیست. ما که سازمان امنیت نداریم که بدانم چه کسی از افراد مشغول جاسوسی است. ثانیه اگر فکر کنیم که کار جاسوسی از طریق تزریق فکر انجام میشود، آنگاه هر کسی مخالف فکری خود را به راحتی میتواند جاسوس بنامد و بدین طریق هم راه مباحثه فکری بسته میشود و هم صدها اتهام ناروا به این و آن زده میشود و هم استبداد فکری سراسر جنبش را فرا میگیرد. چون همه فعالین یک جنبش که دارای یک فکر نیستند. بنابراین یک جنگ زرگری بسیار وسیعی راه خواهد افتاد که دودش به چشم مردم و سودش به جیب دشمن حاکم خواهد رفت. در ثانی اگر کسی به اصطلاح از طریق تزریق فکر جاسوسی میکند، راهش فحش و ناسزا و اتهام نیست. بلکه راهش مباحثه منطقی و تاثیرگذاشتن به افکار عمومی در آن جهتی است که مثلا شما میخواهید. بنابراین اتهام شما به مهران بهاری و یا هر کس دیگر جز نفرت پراکنی در سطح جنبش و تاثیرات منفی چیز دیگری نیست. شما طوری از مهران بهاری مینویسید که انگار از وی نفرت دارید. تازه برای ایشان یک تیم هم درست کرده اید و فکر میکنید و وی را به جاسوسی به ترکیه و ایران متهم میکنید. کاری که در حوزه کار شما و من نیست. کسی باید مامور یک سازمان اطلاعاتی باشد که بتواند از اطلاعاتی بودن این یا آن خبر دهد. بنابراین بهتر است بیاییم دور از نفرت، دور احساسات، دور از عصبیت به مسائل فکری بپردازیم. شما از کسانی صحبت میکنید که به تحقیر هویت آذربایجانی میپردازند. لطفا اگر ممکن است یک یا دو جمله از مهران بهاری را که در تحقیر آذربایجان نوشته است برایم بیاورید تا من در مخالفت، نه در عصبیت با شما شریک شوم. البته حاشا که من هرگز اتهامات سنگینی که شما آورده اید شریک نمیشوم. اما در مخالفت فکری چرا! لطفا عصبیت را در این حوزه کنار بگذارید. کنار گذاشتن عصبیت قبل از هر چیز برای آرامش و زندگی بانشان خودتان لازم است.

درباره ترکی آناتولی نیز حساسیت تان برای من قابل درک نیست. همچنانکه برایتان نوشتم، فارسی، دری و تاجیکی آن لهجه هایی از یک زبان استکه که گاه ممکن است همدیگر را حتی نفهمند. اما دولتهای فارسی ایران، افغانستان و تاجیکستان هرساله کنفرانس کشورهای فارسی زبان را برگزار میکنند. شما چرا جغرافیای زبان ترکی را با سیاست دولت ترکیه درهم آمیخته اید. من هم مثل شما مخالف اردوغان هستم. اما جغرافیای زبان ترکی آنجایست که مردم به ترکی سخن میگویند. این هیچ ربطی به سیاست دولتی و دولت حاکم در آن منطقه را نیز ندارد. ما مگر خیلی از عملکرد دولت آذربایجان راضی هستیم؟ اما مردم ترک در آذربایجان از نظر جغرافیای اتنیکی و زبانی بخشی از ملت ما محسوب میشوند. ترکان ترکیه، آذربایجان و ترکمانان عراق همه گی فرزندان 24 ایل اوغوز هستیم. این جغرافیای زبانی ماست و حس نفرت نسبت به هرکدام از این بخش ها حسی نارواست. لطفا به این موضوع خوب فکر کنید.