Skip to main content

آقای ایرج، شما از تاریخ برای

آقای ایرج، شما از تاریخ برای
یونس شاملی

آقای ایرج، شما از تاریخ برای زبان فارسی حقانیت آوردید و من خواستم بگویم که این استدلال شما و تکیه بر تاریخ نادرست و غیر حقوقی است. تاریخ نمیتواند برای سیطره ملتی بر ملت دیگر دلیل و برهانی باشد. این نوع تاریخ بهانه های سیطره جویی علیه جمعیت های دیگر است. این بدان معنی استکه اگر حرف شما کاملا درست هم باشد، با حقی برای زبان فارسی کسب نمیکند. در عین حال. اگر شما محق هستید از دولت حاکم بخواهید تحصیل به زبانها را آزاد بگذارند و کودکان با زبان خودشان بر اساس قوانین مترقی امروزی تحصیل کنند. چرا نمیگذارند؟ اگر آنچنان

استکه شما میگویید و فارسی را همه مردم با جان و دل پذیرفته اند پس ترس و وحشت از تحصیل کودکان به زبان مادریشان از کجا ناشی میشود؟؟

لطفا خوب دقت کنید، رضا شاه نظام چند زبانه قبل از خود را به یک نظام تک زبانه و اجبار تبدیل کرد و از زبان فارسی برای کشتن زبانهای دیگر سود جست. مسئله اینست. بحث زبان فارسی نیست. زبان فارسی هم مثل هر زبان دیگر ارزش و جایگاهش روشن است. اما سیاست استفاده از زبان به مثابه ابزار نیز چیز دیگریست.

آقای ایرج، شما دنبال بهانه هستید که سیاست انکار زبانهای غیرفارسی توسط دولتهای ایران را توجیه کنید. "زمزمه های جدایی خواهی بعداز انقلاب مشروطیت" این را دیگر از کجا آورده اید؟ اگر زمزمه های جدایی آنقدر تعیین کنند هستند، پس جایگاه این زبانی که قرنها به قول شما این مردم را به هم وصل میکرد کجا رفت؟؟ یک شبه دود شد و رفت هوا!!؟؟ من نمیدانم این مملکت چه مشکلی دارد که هر کودکی هم بخواهد به زبان مادریش تحصیل کند این مملکت تجزیه میشود. به نظرت این هم عجیب و هم متناقض نیست؟