Skip to main content

محسن کردی گرامی، نگرانیهای

محسن کردی گرامی، نگرانیهای
آ. ائلیار

محسن کردی گرامی، نگرانیهای انسانی شما برایم قابل درک است. واقعیت اینه که کسی از آینده خبر ندارد که چه پیش خواهد آمد. اما بر اساس برخی پارامترهای عینی و تجربی میتوان یک شمای کلی از احتمالات ممکن ترسیم کرد: - تغییر در رژیم ایران توسط خیزش عمومی در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ صورت خواهد گرفت که تجربه ای ست از انقلاب بهمن. و نه توسط اصلاح که « اصلاح طلبان، ملی مذهبی ها و بریدگان از رژیم» در آن جهت میکوشند. چرا که رژیم ایران فاقد خصلت اصلاح است.- این جریان اول در صحنه سیاسی آینده است. جریان دوم « سلطنتی ها و مشروطه چیها و جبهه ملی»هاست.- جریان سوم ««مجاهدین خلق» هستند. جریان چهارم « چپها» میباشند. -و جریان پنجم « سازمانهای سیاسی ملیتها» ست. - پامتر ششم « آلترناتیو سازان خارجی» را باید در نظر گرفت. - پارا متر هفتم « ارتباط حکومتهای همسایه با جریانهای سیاسی داخل ایران» است.

- عامل هشتم « اسلامیستهای خارجی».اینها با احتمال قریب به یقین بازیگران صحنه ی سیاسی آینده در ایرانند*. از سوی دیگر با توجه به جامعه میتوان اقشاراجتماعی « زنان-جوانان- کارگران فکری و یدی- دانشجویان و کارمندان و بیکاران و دستفروشان و بازاریان و سرمایه داران و روستاییان و غیره را که در کل میتوان اکثریت جمعیت شهر و ده را به حساب آورد» در صحنه سیاسی مجسم کرد. البته این وقتی ست که « کودتایی» در ایران صورت نگیرد و خیرش عمومی در کار باشد. حالا در این صحنه -جامعه ی ایران به کدام سمت و سوی سیاسی پیش خواهد رفت بستگی به توان نیروها در ائتلاف و اتحاد و تفرد آنها و برد برنامه هایشان در داخل مردم دارد.
رهبریت ائتلافی خواهد بود و نه کاریزماتیک. ائتلاف، اکثریت نیروها در صحنه را به حرکت در خواهد آورد. خطر جنگ داخلی و یا دخالت اسلامیستها از بیرون احتمالش بسیار کم است و تنها ممکن است اتفاقاتی باشند. بنابرین منهم در کل با عدم هرج و مرج در آینده موافقم.