Skip to main content

anonym گرامی، آذربایجانی بودن

anonym گرامی، آذربایجانی بودن
آ. ائلیار

anonym گرامی، آذربایجانی بودن ناسیونالیسم نیست. دوست داشتن و عاشق آذربایجان بودن -آذربایجانی سئومک- هم ناسیونالیسم نیست اما آذزبایجانیزم یا آذزبایجان چلیق- یک ایده لوژی ست - البته جزو ناسیونالیسم است.

ترکیزم یا ترک چلیق،یا حتی شکل محلی آن آذربایجانیزم-آذربایجان چلیق، ایده لوژی گروه اجتماعی ثروتمند ترکیه و آذربایجان است. و آذربایجانی سئومک- آذربایجان دوستی، احساس تاریخی مردم آذربایجان است و عنصری از هویت آنهاست . ترکیزم و آذربایجانیزم شکلی از ناسیونالیزم اند. و شکلی از ایده لوژی بخش ثروتمند جوامع یادشده.من آذربایجانی ترکی زبان- شمای ترکی زبان آذربایجان ، یا من و شمای ترک آذربایجان، وقتی فرق « ترکی زبان یا ترک را با ترکیست» نمیدانیم یا در درک مفهوم آنها اشکال داریم راحت به «ترکیزم» روی میاوریم و بدام میافیم. و یا آگاهانه به آن روی میاوریم. یعنی چه؟ ترکیزم یا ترک گرایی، یا ترک چلیق، مجموعه یک سری نظریات است. مقاله «درحاشیه برخی مقولات» به موضوع پرداخته ام « http://www.iranglobal.info/node/21488 »
ایرانی بودن هم ناسیونالیسم نیست و دوست داشتن آن هم باز چنین چیزی نیست. اما ایران گرایی و ایران ایست بودن ناسیونالیسم است. و حتی تمامیت ارضی گرایی هم جزیی از ناسیونالیسم است.