Skip to main content

anonym عزیز، 1- نوشته اید :

anonym عزیز، 1- نوشته اید :
آ. ائلیار

anonym عزیز، 1- نوشته اید : «نمی دانم شما از کدام تئوری صحبت میکنید؟ » لطفاً در همین مقاله ی «روان اجتماعی» به این قسمت مراجعه کنید: «ناسیونالیسم موجود در آذربایجان».2-«من فکر میکنم, شما پلاتفورمها , بیانیه ها و مرامنامه های گروه ها و تشکیلات های آذربایجانی را نمی خوانید» . جواب: خوانده ام. به اسناد این گروهها مراجعه کنید که مقولات ناسیونالیسم ذکر شده از طرف من در آنها کم و بیش وجود دارد:

«مثلاً . اتحاد ملي دموكراتيك آذربايجان جنوبي (بيرليك)2. تشكيلات مقاومت ملي آذربايجان 3. جبهه آذربايجان متحد و مستقل 4. جنبش دانشجويي آذربايجان (آزوح) 5. حزب استقلال آذربايجان جنوبي (گائيپ) 6.حزب دموكرات آذربايجان جنوبي (گادپ) 7. حزب رهايي آذربايجان جنوبي (قورتولوش) 8. حزب سوسيال دموكرات آذربايجان جنوبي 9. حزب ليبرال دموكرات آذربايجان جنوبي (گالدپ) 10. حركت بيداري ملي آذربايجان (گاموح) ؛ 11. كنگره جهاني آذربايجان(داك) و ...»
3- مقولات ناسیونالیسم تنها اسناد را شامل نمیشود، نوشته های قلمزنان این گروهها را هم شامل است. همینطور شامل شعارها و حرکات نیز هست. 4- مارکسیستها در کل «تعیین سرنوشت را تا جد جدایی» قبل دارند. ولی بخشی از آنها حتی جدایی را هم می پذیرند.5- بله ناسیونالیسم پارسی دگر ستیزی و تحقیر دیگری- و غیره و غیره را دارد.6- متقابلاً ناسیونالیسم ملیتی ما هم شعار « فاس دیلی- ایت دیلی» و غیره را داده. 6- دگر اندیشی دلیل بر داشتن ایده لوژی نیست.7- در مورد ایده لوژی مقاله دارم «نگاه ایده لوژیک» ، در آرشیو -میتوانید مراجعه کنید.8- شعار« آی من ترکم» : از مقولات ناسیونالیسم یکی تکیه به «نژاد »است. این شعار عملاً یک شعار نژادگریانه و ناسیونالیستی ست. این را به زبانهای اروپایی ترجمه کنید. ببینیند چه میگویند. با این شعار مهر راسیست بر پیشانی ما می نشیند. « بوز قورت چی یام بوز قورت چی»-« ملت چی یم - ملت چی». با این شعار ها هم ناسونالیست و فاشیست بودن ما در انظار مهر و موم میشود. من چطور میتوانم از این «دیوانگی ها» دفاع کنم؟ مجبورم «استراتژی تاکتیک» بنویسم که نوشته ام. حالا خود دانند. وظیفه انسانی و اجتماعی من چنین چیزهایی ست که انجام داده ام.9- آقایان اعلامیه پارلمان را در «مساوات باکو» منتشر کرده اند. رهبر حزب مساوات همان کسی ست که نویسنده بزرگ آذربایجان را به آزمایش «ژن » جویی تهدید میکرد.10-بین خودمان هم «ژن معیوب » قوم دیگر را کشف میکنیم. من چگونه میتوانم این گندکاریها را پشت گوش بیندازم و دفاع کنم که ما ناسیونالیسم ندارم.و خیلی چیزهای دیگر. 11- لطف کنید « آثار نظری» گروه پارلمان را نگاه کنید. اینان به جز ایده های ناسیونالیستی افراطی که در زرورق «حقوق-ملت-دولت» میریزند چی دارند؟ افکار آبرو برنده ی چهرگانی و مانندهایش قابل دفاع ست؟ من واقعاً خجالت میکشم که می بینم در آذربایجان همچو گرایشهای ارتجاعی عرض اندام میکند. در هیچ دوره از تاریخ اندیشه آذربایجان سطح فکر چنین افتی نداشته است...
گؤزه ل گؤنلر