Skip to main content

اقبالی گرامی، بحث ما در میان

اقبالی گرامی، بحث ما در میان
اژدر بهنام

اقبالی گرامی، بحث ما در میان همکاران ایران‎گلوبال بر سر انتشار و یا عدم انتشار کامنتهای توهین آمیز درگرفته است. ما حداقل در چند روز گذشته، بحثی در مورد آزادی گفتار و نوشتار سیاسی، ایدئولوژیک و فرهنگی نداشته‎ایم. در مورد "کشور ایران، سرنوشت مطلوب و شایسته برای انسان ایرانی و کوشش برای نهاینه کردن آزادی و دمکراسی" هم بحثی پیش نیامده است. من هر چه می‎گردم، در این موارد اختلاف نظری نمی‎یابم. من همانقدر نگران ایرانم که شما. بحث ما بر سر مسائل "فاشیسم قومی – نژادی" هم نبوده است. اصولا در این مورد ما تا به حال هیچ بحثی نداشته‎ایم. همه ما و از جمله شما با آزادی بی حد و حصر گفتار و نوشتار سیاسی، ایدئولوژیک و فرهنگی هم رای و هم صدا بوده‎ایم. اختلاف نظر دقیقا آنجا رخ داد که مساله انتشار یا عدم انتشار توهین و اتهام و... پیش آمد. مساله آنجا برجسته شد که توافق ما بر سر عدم انتشار توهین و...

به بهانه افشاگری علیه "قوم پرستان فاشیست" و بهانه‎های دیگر زیر پا گذاشته شد و به انحا مختلف در کار مسؤل کامنتها، که قرار بود همه ما بر کارش نظارت داشته باشیم، دخالت شد و در نتیجه، جمع ما با اعتراض وی مواجه گشت.
کل مساله بر سر این است که آیا باید همه کامنتها، حتی توهین و... منتشر شوند تا "آزادی گفتار و نوشتار" خدشه دار نشود یا نه؟ من بر این باورم که بین "نظر سیاسی، ایدئولوژیک و فرهنگی" و فحاشی و توهین و... تفاوت وجود دارد و اینها ربطی به هم ندارند. من معتقدم که امکان کامنتها برای گفتگوی سازنده و منطقی است و برای ایجاد جو تفاهم و آگاهی از نظرات هم، و تلاش شما در عمل، محیطی پر جنجال را بوجود می‎آورد.
شما می‎نویسید که "از آزادی های سیاسی دفاع می کنم و نه آزادی فحاشی!!" در اینصورت کامنتهای توهین آمیز و فحاشیها نباید منتشر شوند.
من بر این باورم که فحاشی توسط هر کس که باشد، در سایت ایران‎گلوبال جایی ندارد و اگر کسانی می‎خواهند فحاشی کنند، می‎توانند امکان خاص خودشان را ایجاد کنند و این کار هم در دنیای اینترنت خرج و هزینه‎ای ندارد.
من بر این باورم که مثلا در یک کنفرانس ریاضی، مقالات و سخنرانی‎ها در مورد ریاضیات است و نمی‎توان در آن از مسابقه فوتبال صحبت کرد. در یک کنفرانس مسائل پزشکی، جایی برای لات بازی نیست. در یک کنفرانس اقتصادی اجازه نمی‎دهند که روی نژاد و تبار این و آن بحث شود. بنابراین در سایت ما هم، کامنتها می‎توانند در مورد مسائل مربوطه جریان داشته باشند و هیچ نظری را در این موارد نباید حذف کرد. تا به حال هم، کار بر این منوال بوده است. من هم مانند شما خطر فاشیسم "قومی-نژادی" را با پوست و گوشت و استخوان حس و لمس می‎کنم ولی برخلاف شما آن را یک سویه نمی‎بینم و خطر فاشیسم "ایرانپرستانه" و به قول برخی‎ها "پان فارسیستی" را هم می‎بینم.
گفتگوی ما در باره "لحن" گفتار هم نیست. خوب می‎دانید که من با "لحن" و گفتار و نوشتار شما موافق نیستم و آن را خشن و زیان بخش می‎دانم ولی هیچ گاه به شما حکم نمی‎کنم (و چنین حق و باوری هم ندارم) که با این لحن صحبت نکنید و ننویسید بلکه هر بار در عالم دوستی به شما توصیه کرده‎ام که از این شیوه استفاده نکنید. بحث ما بر سر شخص "آقای سعید" هم نیست. شما را نمی‎دانم ولی من ایشان را نمی‎شناسم و نمی‎دانم که در پشت این اسم چه کسی خوابیده است. بحث من در اینمورد، شیوه نوشتار ایشان و فرهنگی است که این شیوه رواج می‎دهد و پشتیبانی شما از این روشهاست. بحث من مشخصا توهین و تحقیر و اتهام است، از جانب هر کس که باشد.
من بار دیگر تاکید، و شما و دیگر دوستان را دعوت می‎کنم که بیایید بحثمان را بر روی انتشار یا عدم انتشار توهین و تحقیر و... متمرکز کرده و حد و حدودمان را در مورد این مسائل مشخص کنیم تا به یک سری موازین مشترک و مورد توافق برسیم و آن را اجرا کنیم و از این حالت هرج و مرج بیرون بیاییم.