Skip to main content

3 نکته:1- در چند روز اخیر بحث

3 نکته:1- در چند روز اخیر بحث
اژدر بهنام

3 نکته:1- در چند روز اخیر بحث‎های جالبی در کامنتهای زیر مقاله دوست گرامیم آقای اقبالی درگرفت که بسیار از آنها آموختم. متاسفانه بحثها در مسیر اصلی جریان نیافت. موضوع اصلی ما در این بحثها، انتشار یا عدم انتشار کامنتهای توهین آمیز و مشخص کردن مرز توهین و تحقیر بود که به بحثی درباره "آزادی گفتار و نوشتار سیاسی، ایدئولوژیک و فرهنگی" تبدیل شد. موضوعی که در جمع گردانندگان ایران‎گلوبال اختلاف نظری در آن وجود ندارد. همه ما موافق و مدافع آزادی بیان نظر بوده‎ایم و هستیم. متاسفانه نظرات درباره کامنتهای توهین آمیز و تحقیرآمیز به روشنی بیان نشدند. البته من نظر خودم را کاملا مشخص و روشن بیان کردم. چکیده نظر من این است که: "توهین و تحقیر نباید در سایت ایران‎گلوبال جایی داشته باشد. آزادی بیان به معنی آزادی توهین نیست." اقبالی گرامی هم گاها بر این نظر تاکید کردند و گاها آن را به اشکال مختلف زیر سؤال بردند.

آنچه که در این میان نامشخص ماند و به این راحتی قابل حل نیست، مرز توهین و تحقیر و درک ما از آن است. این انتظار که بتوان بر سر این مقوله به درکی واحد دست یافت، غیرواقعی است. به این ترتیب ما در نقطه آغازین خود ماندیم.
ظاهرا توافق قبلی ما مبنی بر اینکه کامنتها "بدور از توهین و اتهام و جوسازی و مسموم کردن محیط تبادل نظر باشد" به قوت خود باقی ماند.
2- اکنون بر اساس پیشنهاد دوستان شروع به اجرای طرحی می‎کنیم که عبارت است از کنترل کامنتهای هر مطلبی توسط نویسنده و یا منتشر کننده آن. این طرح فعلا به شورای گردانندگان سایت محدود شده است. البته این طرح فراتر از این است و می‎خواهد که به تمامی کاربران کددار تعمیم داده شود. به این ترتیب سایت دیگر "مسؤل کامنتها" نخواهد داشت و هر کس مسؤل کامنتهای مطلب خود خواهد بود. به نظر من اجرای چنین طرحی در عمل غیرممکن خواهد بود و اشکالات زیادی به بار خواهد آورد. سابق بر این، یک نفر "مسؤل کامنتها" بود و با تفسیر خودش از متن مورد توافق عمل می‎کرد و دیگران هم بر آن نظارت داشتند. با شیوه پیشنهادی، ما با 6 تفسیر روبرو خواهیم بود (و اگر گسترش داده شود، با بیش از 160 تفسیر) و هیچ نظارتی هم بر آنها وجود نخواهد داشت. اولین اشکال این طرح، خود را در بررسی نامرتب کامنتها نشان می‎دهد. به این ترتیب، بررسی کامنتها نه به ترتیب زمانی، بلکه بر اساس وقت نویسنده و یا منتشر کننده خواهد بود و چه بسا کامنتی ساعتها منتظر بماند و کامنت دیگری بلافاصله بررسی شود. آزمایشی است که تجربه می‎کنیم.
3- مورد دیگری که باز بر آن تاکید شد و امید است که بتوانیم آن را در عمل پیش ببریم این است که: "سایت مخالف هزگونه نژادپرستی و راسیزم و اختلافات و جنگهای قومی-ملی است. مطالبی که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیتها و مردمان ساکن ایران باشند، منتشر نخواهند شد ولی بحثهای نظری و تئوریک درباره این مقولات امکان انتشار در سایت را دارند." و اینکه "سایت، همگامی و اتحاد عمل کلیه نیروهای سکولار ایرانی برای حقوق بشر و دمکراسی در کشور را پی می گیرد." و "سایت، مدافع یک جمهوری سکولار و دمکرات در ایران فرداست و بنا بر خصلت گفتگو و دیالوگ خود،مخالف سیاست حذف نظرات سایر دگراندیشان حقیقی و حقوقی است و در این خصوص سانسور را کار نادرستی می داند!"
***
من همانچنان امیدوارم که با یاری خوانندگان گرامی این راه را ادامه دهیم و از تبدیل سایت به رسانه‎ای تک صدایی جلوگیری کنیم و صدای رسای همه نظرات ایرانیان باشیم با نظرات گوناگون و سلیقه‎های رنگارنگ. بازتاب دهنده رنگین کمان فرهنگهای زیبای ایران.