Skip to main content

وقتی "کمنتاری" نوشته می شود و

وقتی "کمنتاری" نوشته می شود و
اژدر بهنام

وقتی "کمنتاری" نوشته می شود و در آن شخصی را "ریزه خوار سفره..." خطاب می‎کنند، وقتی از اصطلاحاتی مانند "ترکتازی" استفاده می‎کنند که اگر در 1000 سال پیش می‎توانسته است کاربرد صحیحی داشته باشد (و جالب است کسانی که از این اصطلاحات استفاده می‎کنند، به کتابهای تاریخ و ادبیات هم استناد می‎کنند بدون اینکه در نظر کیرند که گذشته امروز نیست) و امروز باید آن اصطلاحات را به زباله‎دان فرستاد چون کاری به جز ایجاد نفرت از "قوم" خاصی نمی‎کند و جز تخم نفرت از آن "قوم" را در مغز و اندیشه فرزندانمان نمی‎کارد، زمانی که "کمنتار"نویسی فارسها را دو رو و ترسو می‎خواند، زمانی که یک نفر دیگر خامنه‎ای را جنایتکار می‎داند نه به این دلیل که جنایتکار است بلکه به این دلیل که "ترک تبار" است و زمانی که "کامنتار"نویسی، ترکان و عربان را بی فرهنگ و وحشی می‎نامد و زمانیکه به جای گفتگو در مورد مسائل و مشکلات واقعیمان به فحاشی

به زبان و فرهنگ همدیگر پرداخته می‎شود و... موضوع شخصی و قومی و راسیستی و فاشیستی می‎شود و "کمنتار"های دیگری را به دنبال خود می‎اورد که همه، سخصی و قومی و راسیستی و فاشیستی هستند. و این توهین ها و نفرت‎پراکنی‎های دوطرفه همچنان ادامه پیدا می‎کند.
من بارها تاکید کرده‎ام که جای چنین "کامنتار"هایی در ایران‎گلوبال نیست و به اعتقاد به سانسور متهم شده‎ام. من تاکید کرده‎ام و باز هم تاکید می‎کنم که حتی با نقطه چین کردن کامنتها مخالفم. کامنت نویس باید کلامش عاری از توهین باشد. اظهار نظر و نقد و انتقاد هیچ پیوندی با توهین ندارند.
من با این سخن کاملا موافقم که: " کسانی که در گفته هایشان تردید و تزلزل دارند؛ به سرکوب، تهمت، تحریف، فضاسازی و ترور شخصیتی رو می آورند و این فضای بحث را آلوده می کند". سؤال این است که آیا این وظیفه ما نیست که از آلوده شدن این فضا جلوگیری کنیم؟ آیا ما نباید به این اصل خودمان پایبند بمانیم که: "سایت مخالف هزگونه نژادپرستی و راسیزم و اختلافات و جنگهای قومی-ملی است. مطالبی که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیتها و مردمان ساکن ایران باشند، منتشر نخواهند شد ولی بحثهای نظری و تئوریک درباره این مقولات امکان انتشار در سایت را دارند." آیا پایبندی به این اصل سانسور نظرات مخالف است یا تلاش برای ایجاد فرهنگی مدنی برای تبادل نظر و گفتگو و رسیدن به "یک جمهوری سکولار و دمکرات در ایران فردا"؟ به نظر من می‎توان این اصل را عملی کرد به شرط اینکه سیستمی دیگر ان را کنترل کند تا اجحافی صورت نگیرد و دهنی برای نقد و انتقاد و اظهار نظر بسته نشود.