Skip to main content

رییس جمهور ایران که به استان

رییس جمهور ایران که به استان
Anonymous

رییس جمهور ایران که به استان محروم سیستان و بلوچستان سفر کرده است در سخنرانی خود با قصد فریب مردم مسائلی را در مورد اقلیتهای قومی و مذهبی و ملیتها به زبان رانده است که از این طریق بیش از پیش صفت دروغگویی و حیله گر خود را آشکار ساخته است.

روحانی در این سخنرانی که امروز 26 فروردین در زاهدان انجام شد با بیان اینکه قانون اساسی تفاوتی پیروان مذاهب و اقوام در نظر نگرفته است،‌ گفت:‌ "ما در کشور شهروند درجه دو نداریم و همه افراد از حقوق شهروندی برابری برخوردار هستند."

وی با بیان اینکه تمام اقوام و مذاهب اعم از شیعه و سنی باید برای امنیت این سرزمین دست به دست یکدیگر دهند اظهار کرد: "ما همه تابع قانون اساسی هستیم. در این قانون بین اقوام و پیروان مذاهب تفاوتی وجود ندارد و همه مردم این سرزمین تحت لوای قانون اساسی از حقوق شهروندی برابر برخودار هستند."

این سخنان کاملا فریبکارانه در حالی صورت

حالی صورت می گیرد که هم در قانون اساسی و هم در مرحله عمل شاهد نقض حقوق غیر فارسها و غیر شیعه ها هستیم. در قانون اساسی ایران صرفا زبان قوم فارس زبان رسمی ایران اعلام شده است در حالی که بیشتر ساکنین در جغرافیای موسوم به ایران فارس نیستند. از طرف دیگر افراد غیر شیعه در قانون اساسی با شیعیان حقوق مساوی ندارند به عنوان مثال طبق قانون اساسی غیر شیعیان حق انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری را ندارند. از طرف دیگر در عمل نیز شاهد هزاران مورد از نقض حقوق غیر فارسها هستیم. ممنوعیت آموزش به زبان مادری، تخریب محیط زیست مناطق غیر فارس از جمله دریاچه اورمیه، تبعیض اقتصادی نسبت به مناطق غیر فارس، دستگیری و شکنجه و حبس و اعدام فعالان مدنی غیر فارس و ... از جمله مواردی است که به خوبی نشان میدهد ملل غیر فارس در ایران شهروند درجه دو محسوب میشوند.