Skip to main content

anonym عزیز، مقاله را دیدم

anonym عزیز، مقاله را دیدم
آ. ائلیار

anonym عزیز، مقاله را دیدم. من بارها نوشته ام همه گونه اندیشه بین ما هست. با تفاوتها و تضادها. من با این بررسی سیاسی از اوضاع ایران موافق نیستم. اما چه سیاسی درست است و چه سیاستی نادرست؟ سیاستی که در عمل مشکل را برای همه رفع کند درست است. و سیاستی که نتواند حل کند نادرست است. سیاستی که در این مقاله توضیح داده میشود درست نیست. پاسخگوی مشکل جامعه ایران نیست. استراتژی و تاکتیک نوشته، صحیح نیست. تکیه بر« قدرت متمرکزو ایرانیت» ناسیونالیسم ایرانی ست. من ناسیونالیسم ایرانی و غیر ایرانی - هر دو را -اشتباه میدانم و در نوشته هایم نیز توضیح داده ام. بجای آنها «اجرای برابری حقوقی» و «دموکراتیسم» و « قدرت غیرمتمرکز» -و اجرای «عدالت اجتماعی» را صحیح میدانم. یعنی استراتژی-تاکتیک ما « همبستگی عمومی برای رفع این 3 مشکل دیکتاتوری، تبعیض، عدم عدالت اجتماعی» است.

برای تحقق قدرت غیر متمرکز دموکراتیک و سکولار؛ برابری حقوقی جنسی، فرهنگی،سیاسی و اقتصادی و غیره بین همه؛ رابطه عادلانه نسبی بین کار و سرمایه. هر کس نظر و دیدگاه خود را دارد. زمان درستی و نادرستی آنها را نشان خواهد داد. ناسیونالیسم ها در جامعه ما وجود دارند. و در شرایط خاص میتوانند به سرعت به افراط بگرایند. و این خطر جدی برای همه است. اما با اینها چه باید کرد؟ راه حل من جدا کردن هسته «حقوق» از پوسته ی «ناسیونالیستی ست. در مورد همه آنها. و تکمیل حقوق با دموکراتیسم است. این تفکیک در استراتژی - تاکتیک غیر بغرنج ، ممکن و عملی ست. اما در پیاده کردن آن سختیهای زیادی هست. 3 اصل در استراتژی -تاکتیک
انقلاب دموکراتیک آینده ی ایران عبارتند از : 1- قدرت غیر متمرکز؛ 2- برابری حقوقی؛ 3- عدالت اجتماعی. این سه اصل میتواند « ملیتها- زحمتکشان یدی و فکری- تبعیضدیدگان- دموکرایسی خواهان- و غیره» را در یک جبهه ی عمومی در مقابل حکومت همبسته کند. به شرطی که ناسیونالیسم با دموکراتیسم تغییر جایگاه بدهند. ناسیونالیسم مانع همبستگی ست. و وجودش به نفع حکومت است. از اینرو غیر مورد توجه آن است.