Skip to main content

عزیز، ایران در مرحله «انقلاب

عزیز، ایران در مرحله «انقلاب
آ. ائلیار

کامنت شماره 2- دو: عزیز، اگر حرکت طبیعی جامعه ی ایران به روال طبیعی خود ادامه دهد و مختل نشود- که قریب به یقیق نخواهد شد- ایران در مرحله «انقلاب دموکراتیک» قرار دارد. این انقلاب وظایف حل نشده در دوانقلاب مشروطیت و بهمن را حل خواهد کرد. و حکومتی دموکراتیک سر کار خواهد آمد و مسایل رفع تبعیض و دموکراسی و عدالت اجتماعی را حل خواهد کرد. در ایران هیچ تجزیه ای پیش نخواهد آمد. و نمی تواند پیش بیاید. مردمان گوناگون که هزاره ها با هم زیسته اند باز هم داوطلبانه در کنار هم خواهند زیست. و اداره امور خود و اداره ی کل ایران را به عهده خواهند گرفت. بنا براین در مجموع نه خطر تجزیه وجود دارد و نه خطر جنگ داخلی. نیازی به نگرانی از آینده نیست. فرهنگ و زبان و آیین همه آزاد خواهد بود.

جامعه ایران نه عراق و افغانستان است و نه لیبی و سوریه و یوگسلاوی. ایران با انقلاب دموکراتیک دموکراسی را در صلح و دوستی و مسالمت خواهد ساخت.
و دخالت قدرتهای جهانی را هم از سر خود کوتاه خواهد کرد.
هر چند طبق معمول مشکلات زیادی پیش خواهد آمد ولی همه با کوشش و تلاش و در فضای دموکراتیک و مسالمت رفع خواهند شد. من هیچ نگرانی یی برای فردای انقلاب آینده ندارم.دیکتاتوری حاکم با تضاد داخلی- و در تضاد با جامعه، متلاشی شده و توسط اقشار اجتماعی جامعه وجودش رفع خواهد شد. و راه برای پیاده شدن دموکراسی باز خواهد شد. این مسیری ست که بر اساس آینده نگری علمی میتواند پیش بیاید و قریب به یقین نیز پیش خواهد آمد. به خواست و نخواست افراد هم بستگی ندارد. یک حرکت طبیعی و عینی خود جامعه است و خارج از اختیار ما. موجود زنده جامعه به راه خود خواهد رفت که کلیت مسیرش ترسیم شد. بنا براین در این مسیر خبری از تجزیه و جنگ داخلی نیست. بل برعکس خبر ازصلح و دوستی و مسالمت و ساختن در میان است. تبلیغات کودکانه اثری در حرکت جامعه ندارد.