Skip to main content

خلاصه نظر جناب آزاد آن است که

خلاصه نظر جناب آزاد آن است که
آ. ائلیار

خلاصه نظر جناب آزاد آن است که «حقوق ما را رعایت نمیکنند» و کوتاه شده نظر جناب آتوسا آن است که « توهین میکنند». بنا براین نباید « از زندانیان اوین- که به قصد کشت مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفته اند - و حقوق شان نقض شده- در مقابل دیکتاتوری فاشیستی که «اسیر کشی راه انداخته» دفاع نمود! بله همان مأموران که اسیر کشی کرده اند- همان حکومت فاشیستی که اجازه ی « نقض حقوق و اسیر کشی» داده ، همین حرف شما را میزند:« نباید اسیر کشی را محکوم کرد و از اسیران دفاع نمود»! سئوال بزرگی اینجا پیش میاید: چه فرقی هست بین شما با اسیر کشان؟ چرا شما هم مثل حکومت موافق اسیر کشی و نا مدافع اسیران هستید؟ آیا این همکاسگی با اسیر کشان نیست؟ چرا؟ آیا درک این مسئله که حقوق زندانی و حقوق تبعیض دیده، هر دو از طرف حکومت نقض میشود ، خیلی سخت است؟

یا راحت است و شما هم آنرا درک میکنید اما «علت دیگری» هست که نمیخواهید یقه ی حکومت را بگیرید؟ چیست آن علت دیگر؟ چیزی که موجب شود انسان در برابر «اسیرکشی» سکوت کند و حتی آن را غیر مستقیم تأیید کند، آیا چیزی «ضد انسانی» نیست؟! که هیچ توجیهی ندارد؟ « تمامیت ارضی» چه ربطی به دفاع نکردن از اسیر دارد؟ «توهین» چه ربطی به دفاع نکردن از زندانی سیاسی دارد؟ فکر میکنید این چیزها را کسی نمی فهمد؟ به بهانه ی اینکه « حقوقم نقض شده» برام «توهین»شده. اسیر کشی باید تأیید شود؟
شما از حقوق دفاع میکنید یا از حکومت فاشیستی؟ کوشندگان رفع تبعیض همچو موضعی ندارند. این موضع، موضع مدافعان حکومت و مدافعان تبعیض است! زندانی سیاسی و اسیر هرکس میخواهد باشد؛ هر نظر و عقیده ای میخواهد داشته باشد، باید از حقوق او دفاع نمود. از کجا میدانید اسیری که دارند میکشند «از تمامیت ازضی دفاع میکند؟ توهین کرده؟» گیرم که چنین است چه ربطی دارد که حقوقش نقض شود؟ یعنی شما متوجه آن نیستید که «مجری تبعیض» عامل نقض حقوق، حکومت است نه اسیر؟ نه شما بخوبی اینها را میدانید. علت دیگری دارد. موضع شما موضع رفع ستم مضاعف نیست. شما موافق ستم مضاعف هستید!