Skip to main content

دوست گرامی آقای کاظم ثانی،

دوست گرامی آقای کاظم ثانی،
Anonymous

دوست گرامی آقای کاظم ثانی،

بطوریکه خودتان نیز ملاحظه میکنید، پارلمان ازربایجانیها در مهاجرت هنوز استاتوس دائمی پیدا نکرده است.
داشتن دولت و مجلس ملی برای ما آزربایجانیها پدیده تازه ای نیست. ما در سال 1945 در زمان حکومت ملی هم صاحب دولت و هم صاحب پارلمان ملی خودمان بودیم که با انعقاد قرارداد 15 ماده ای بین نمایندگان حکومت ملی آزربایجان و حکومت مرکزی تهران از طرف دولت تهران برسمیت شناخته شده بود. امروزه ما در دنیای مدرن زندگی میکنیم . داشتن حق تعین سرنوشت و اداره امور داخلی بدست خود چیز عجیب – غریبی نیست و در عالم مدرن و دموکراتیک سیاسی جزو بدیهیات بشمار میاید. در این رابطه در ماده 1 و3 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که در 16 دسامبر 1966 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است و دولت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب ایران خود را پایبند

آن میداند میخوانیم :
"کلیه ملل دارای حق خودمختاری هستند. بموجب حق مزبور ملل وضع سیاسی خود را آزادانه تعین و توسعه اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی خود را آزادانه تامین میکنند". در ماده 3 این میثاق میخوانیم : "دولتهای طرف این میثاق از جمله دولتهای مسئول اداره سرزمینهای غیر مختار و تحت قیمومیت مکلفند تحقق خودمختاری ملل را تسهیل و احترام این حق را طبق مقررات منشور ملل متحد رعایت کنند". باز هم در بخش دوم ماده 1 این عهدنامه میخوانیم : " دولتهای طرف این میثاق متعهد میشوند که حقوق شناخته شده در این میثاق را در باره کلیه افراد مقیم در فلمرو و تابع حاکمیتشان بدون هیچگونه تمایزی از قبیل نژاد، رنگ، جنس، زبان ، مذهب، عقیده سیاسی یا عقیده دیگر، اصل و منشا ملی یا اجتماعی، ثروت ، نسب یا سایر وضعیتها محترم شمرده و تضمین بکنند".
آقای عزیز شما بهتر از من به واقعیتهای تلخ جامعه ایران واقف هستید. بهتر از من میدانید که چه بلائی بر سر فعالین ملی- فرهنگی منصوب به ملتهای ترک آزربایجانی، عرب، بلوچ، کرد و تورکمن که جرمشان خواستن برقراری سیستم تحصیلی بزبان مادریشان میباشد آورده میشود.