Skip to main content

زنده یاد مصطفی شعائیان جمله

زنده یاد مصطفی شعائیان جمله
Anonymous

زنده یاد مصطفی شعائیان جمله معروفی دارد به این مضمون: " اگر حرف زدن بلد نیستی ، حرف نزدن هم بلد نیستی". اکنون حکایت انشاء نویسی پراز غلط های محتوایی آقای مشتاق هم از همین جنس است. ایشان می فرمایند "جمهوری جدید التاسیس آذربایجان". باید به ایشان خاطرنشان شوم که اولا جمهوری آذربایجان در تاریخ 1918 به رهبری محمد امین رسول زاده تاسیس گشت و اولین جمهوری در دنیای اسلام است که به زنان و اقلیت های قومی حق رای و شرکت در پارلمان ملی را تامین نمود،

بعد از کودتای بلشویکی هم آذربایجان استاتوس خود را حتی در درون شوروی نیز از دست نداد ، بلکه به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان تبدیل گشت ؛ بعد از فروپاشی اتحاد شوروی دوباره به استقلال ملی خویش دست یافت. بنا براین بکاری گیری " جمهوری تازه تاسیس" اگر از بغض نباشد ناشی از بی ازاطلاعی ایشان است. این بی خبری حتی در تعریف فضای سیاسی آذربایجان و حرکت ملی نیز هم جلوه گر است. در حرکت ملی آذربایجان خلاء وجود ندارد؛ حرکت ملی آذربایجان بیش از بیش به خود باوری و اعتماد به نفس مالک است، آیا جنبشی را که اندیشه دولت- ملت ایران را به چالش جدی کشانده است می تواند در خلاء فرهنگی روی دهد؟ سیری کوچک در همین اینترنت و نشریاتی که در داخل چاپ میشوند انکشاف باور نکردنی ادبیات مقاومت در آذربایجان جنوبی را نشان میدهند.
آقای مشتاق خطر آسیمولاسیون را نه در سلطه و ادامه هژمونی فرهنگی فارس بلکه در جمهوری آذربایجان و ترکیه میبینند! جلالخالق ما که از این ترکیب سر درنیاوردیم.