Skip to main content

.

.
Anonymous

«حالت هاي ذهني» در کل عبارت است از مقاصد، احساسات، خواسته ها و اعتقادات یعنی الگوهاي احساسی و ذهني و فکري؛ هنجار و نابهنجار، نیز یعنی پذیرش یا عدم پذیرش اصول و قوانین و روشهایی که برای اکثریت جامعه قابل قبول و معتبر است.مثلاً هنجار های اجتماعی. در حقیقت همه اینها را میتوان « فرهنگ معنوی فرد » نامید. این «معنویت» و فرهنگ فردی چیزی فرا اورگانیک است و نمیتوان آنرا به ژنتیک فروکاست و گفت مجرم به خاطر ژن خود مجرم است. یا فرد نابهنجار به خاطر ژن خود نابهنجار است. این گونه گزاره ها جزء نژادگرایی ست. و پایه مقولات غالب و مغلوت و «استعمار و مستعمره».
نقل قول از یک روانشناس نژادگر برای یک فعال آذربایجانی از نظر «اندیشه» فاجعه است. نویسنده در "مقاله" بیدانشی خود را در مورد مسایل مختلف فرهنگ به نمایش گذاشته است.آنچه در این درهم گویی دیده میشود عدم اطلاع از مفاهیم مقولات عرصه فرهنگ است.

«عامل وراثت نیز تاثیراتی بر فرهنگ عمومی (مادی-معنوی) هر جامعه را دارا می باشد.»-« "رفتاری و وراثتی" ازنسلی به نسل دیگر منتقل شده و در «رفتارهای اجتماعی» هر جامعه انعکاس و به عنوان «میراث اجتماعی» شناخته می شود.»-«با تأکید و یاد آوری تأثیرات غیر مستقیم، امّا اساسی رسوبات ذهنی- ژنتیکی افراد، ... را نباید از یاد بُرد» . اینها عباراتی از مقاله عباس لسانی است و نشان دهنده دید ژنگرایی نویسنده - که میکوشد مسایل «سیاسی-اجتماعی» را بر اساس آن تحلیل کند. و نتیجه یک نوشته درهم و برهم و ژنگرایانه است. <رفتار وراثتی> و <میراث اجتماعی> به معنای "به ارث رسیدن فرهنگ" از نسلی به نسل دیگر است. اما نویسنده به این کار با دید " <رسوبات ذهنی-ژنتیکی> نگاه میکند. و « چگونگی جوهر این ارث » را از روی <رسوبات ذهنی-ژنتیکی> معین میکند و تأکید منماید که < تأثیرات غیر مستقیم، امّا اساسی رسوبات ذهنی- ژنتیکی افراد، ... را نباید از یاد بُرد>. در نقل قول خود از Hans Jürgen Eysenck نابهنجاری را ارثی میداند.یعنی بر اساس این دید ژنگرایانه
میخواهد بگوید و غیر مستقیم میگوید: ملت غالب فارس که ملت ترک را مغلوب کرده و ستم ملی روا میدارد - یعنی نابهنجاری پیشه کرده- به خاطر " ژن" خود است . این عمل نابهنجار از ژن این ملت است. با ایده ی «ژن معیوب فارس» درفضای فکری مطرح شده بود آشنا هستیم. و حالا ایده ی <قسمتی از رفتار نابهجار از ژن ملت غالب است> مطرح میشود. بااین هم آشنا شدیم. و ایده ی <تست ژن نویسنده اکرم آیلیس لی > را هم فراموش نکرده ایم. باید گفت هسته ی ناسیونالیسم آذربایجانی با نام ترک ، ژنگرایی ست.