Skip to main content

وقتی می گوییم که تظاهرات و

وقتی می گوییم که تظاهرات و
Anonymous

وقتی می گوییم که تظاهرات و اعترااضات را به عنوان بخشی از فرآیند دموکراسی قبول داریم، معنی اش این است که تظاهرات و اعتراضات مدنی قرار نیست که جنبه صوری داشته و تنها در حرف باشند، بلکه معنی اش این است که پس از تظاهرات و اعتراضات گسترده مدنی اگر دولتی سرنگون شد، آن را دموکرایتک می دانیم و نه کودتا، مگر این که معنی کلمه هایی را که به کار می بریم، نفهمیم. دخالت ارتش نه تنها پس از آن صورت گرفت که میلیون ها نفر در اعتراض به یکه تازی مرسی و اخوانی ها به خیابان ها ریختند، بلکه پس از آن صورت گرفت که مرسی خودش به خودش اختیارات بیشتر دارد و قوه قضاییه مصر مشخصاً و به صراحت آن را مغایر قانون اساسی شمرد، ولی مرسی بدان اصرار ورزید....

علاوه بر آن در یک کودتا ارتش، دولت تشکیل می دهد -همچون کودتای اخیر در تایلند- ولی بنا به توصیه من در مصر و سایر کشورهای بهار عربی هر کجا طیفی طی یک فرآیند دموکرتیک به قدرت رسید، اما خواست پس از رسیدن قدرت، انقلاب و کشور را به نفع خود مصادره، کند ارتش او را برای محاکمه به زندان می افکند، ولی خودش تشکیل دولت نمی دهد، بلکه دولت نجات ملی متشکل از تمامی طیف های سیاسی کشور، دولتی موقت تشکیل می دهد و برنامه ای عاجل برای انتخابات می گذارد تا چرخه بازگشت دموکراتیک کامل گردد؛ مثل همین انتخابات اخیر مصر. نگارش قانون اساسی کاری تخصصی است که باید توسط حقوق دانان و متخصصین صورت گیرد. در برخی از کشورهای دموکرات آن به همه پرسی گذاشته می شود ودر برخی نه؛ مثل قانون اساسی آمریکا که هرگز به رأی عمومی گذاشته نشد.
درضمن، دوستی که درخصوص هویت و جایگاه من سوال کرده بود، باید بگویم که با رجوع به مقالات و مطالبم در سایت های فارسی زبان، از جمله سایت کنونی تا حد زیاد بدان پی می برید.