Skip to main content

بسیار متعجب شدم که چنین مقاله

بسیار متعجب شدم که چنین مقاله
Anonymous

بسیار متعجب شدم که چنین مقاله ای را به قلم یکی از هموطن های کرد زبان میخوانم.اما بعد که متن مقاله را خواندم متوجه شدم که این ادبیات مصالمت جویانه و صلح طلبانه (و کمی هم مظلوم نمایانه که تبدیل به شگردی شده است) ناشی از بی خبری نویسنده از اوضاع سیاسی و اجتماعی کرد ها و کمی هم کم اطلاعی (اگر نگویم کم سوادی) ایشان بوده است. متن مقاله مملو از اشتباهات تاریخی و حتی در پاره ای موارد اشتباه در شناخت محدوده های جغرافیایی بوده. به عنوان مثال در قسمتی از مقاله ادعا شده که کردستان از شمال با آبخازیا هم مرز است, حال آنکه کردستان چنین مرزی با آبخازیا و قفقاز نداشته و منظور ایشان از شمال کردستان احتمالا اراضی آذربایجان غربی بوده است که در همسایگی قفقاز و به طبع آن آبخازیا قرار دارد.یعنی ایشان از یک طرف دم از مصالمت و حس همکاری میزند و از طرف دیگر آذربایجان را ملک پدری اش میداند!

غافل از اینکه همه اختلافات بین جریان های کردی و آذربایجانی از همین زیاده خواهی ها و توهمات بچه گانه احزاب و برخی فعالین کردی نشات گرفته است. و الا مردم آذربایجان و تشکلات و فعالین آذربایجانی چه مشکلی میتوانند با کرد ها داشته باشند؟ در جای دیگری عنوان شده که در سال 1946 جمهوری کردستان تاسیس شده که این هم امری خلاف واقع است.چرا که فقط یک دولت مستقل در محدوده مهاباد واقع در جنوب آذربایجان غربی به نام جمهوری مهاباد تاسیس شده که حقا نشانه ای بارز از روحیه همکاری و مسالمت جویی میان حکومت ملی آذربایجان به رهبری پیشه وری و کرد های ساکن در جنوب آذربایجان غربی به رهبری قاضی محمد بوده که میتواند درس بزرگی برای طرف های آذری وعلی الخصوص کردی باشد.در مورد تاریخچه تاسیس کنگره آذربایجانی ها و ارتباط آن با جشن تولد علیف هم جز ابراز تعجب چیز دیگری نمیتوان گفت.
در هر صورت از نویسنده بابت این مقاله سپاسگزارم و امیدوارم که طرف های کردی بر این امر واقف باشند که اختلاف افکنی میان مردم و جریانات سیاسی اقوام وملل غیر فارس, به خصوص آنهایی که تواناییشان در به چالش کشیدن سیاست های تمرکز گرایانه حاکمیت و اپوزوسیون آن در خارج بالاست, یکی از شگرد های اصلی آنها بوده که تاکنون هم تا حدی جواب داده است.دو ملت ترک و کرد میتوانند دوباره یاد و خاطره خوش 24 و 25 شمسی را زنده کنند...