Skip to main content

آدرس اشتباه ندین

آدرس اشتباه ندین
Anonymous

آدرس اشتباه ندین
آقای یحیایی دوست و همشهری گرامی خوشحالم از اینکه پس از دو دهه بالاخره لب گشودی و در حول اشخاصی که جنابعالی در مراسمهای مختلف و بالاخص درساوالان و خانه آزربایجان تنگاتنگ همنواز بوده اید چند کلمه درست و حسابی نیز بیان کردید. معمولا در جوامع پیشرفته بررسی و افشای افت و کاستی کنشهای اجتماعی و سیاسی را مطبوعات و نهادهای غیر دولتی بر عهده دارند اما از آنجائی که پدیده مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی در انواع خود فاقد چنین نهاده است لذا متاسفانه کل مسئولیت بررسی بر عهده رسانه ها، آنهم مطبوعات غیر حرفه ای و بدون بودجه، افتاده است. اجازه بدین برای روشن شدن مسئله یک مثالی حضورتان عرض کنم. همانطور که واقف هستید سایت ایران گلوبال یکی از محبوبترین و مترقی ترین رسانه فارسی زبان در خارج از ایران میباشد که با وجود تمام فشارها در درج بحث موضوع مربوط به مسائل ملی کوتاهی نمی کند. ..

البته این خودبخود هم شجاعت و هم ایمان راسخ مدیر و صاحب این رسانه آقای توکلی به اصول دمکراسی و تنوع گرائی را نشان میدهد. اما از طرف دیگر بدلایل گوناگون آقای توکلی بارها در همین رسالت ژورنالیستی خود بدون غرض کاستیهای فاحشی از خود نشان داده اند. برای نمونه میتوان مصاحبه اخیر وی را با شخص نژادپرستی که معتقد هست (و یا اگر نیست یک بار برای همیشه اعلان کند) فارس زبانان از لحاظ ژنیتیک نژادپرست از مادر زاده میشوند. آیا روشنگری در باب این مسئله خیلی مهم قبل از ابراز عقیده در باره اصلاحات و آزربایجان بر عهده آقای توکلی نبود. ثانیا اگر فرد مذکور به تشخیص آقای توکلی صلاحیت ابراز نظر در مسائل ملی آزربایجان را دارا میباشد پس لابد همچون صاحب نظر باید در مورد علل پراکندگی و تضعیف نیروهای مبارز ملی در خارج از ایران را هم باید بنوعی توضیح بدهند نه اینکه مثل احمدی نژاد با بازی با الفاظ خط و نشان به جنبش ملی بکشند. مسئولیت یک ژورنالیست حرفه ای تنها در طرح چند سوال کلی و تئوریک خلاصه نمیشود. فرد مذکور که یکی از عوامل اصلی تفرقه، ستیز و پراکندکی علاوه بر چند تشکل دیگر در سازمان کنگره جهانی آزربایجانیها، فدراسیون سراسری آزربایجانیها در سوئد، و حزب فدرال دموکرات آزربایجان میباشند در جایگاهی نیست که در مورد مسائل آزربایجان تحلیلهای واقع بینانه ارائه دهند. برعکس، در مقابل یک خبرنگار تیزهوش، ایشان قبل از هر چیز باید پاسخگوی اعمال و افکار مرتجعانه و شکننده خود باشند.
دوست گرامی آقای یحیایی متوجه هستید که جنبش ملی آزربایجان با چه مشکلی روبرو هست. افرادی که ذاتا دغدغه مسائل ملی را ندارند اما بنوعی درگیر این مسائل هستند چطور سد عظیمی در مقابل نقس اتحاد ملی ایجاد میکنند. وهمینطور آنهائی که دغدغه مسائل ملی دارند، مثل شخص مد نظر در مقاله جنابعالی، اما توان درک ظرفیت اتحاد ملی را ندارند چطور با خودمحوری مانع اتحاد ملی میشوند. اینها باید پوست کنده گفته شوند نه با کل گویی. آقای یحیایی کمی به تیتر مقاله خود"برخی از فعالین جنبش ملی آذربایجان گرفتار در ژرفای خود محوری" دقت کنید. با این نوشته کل گویی بنظرتان چه سودی به نفع جمع ملی افزایش دادید؟ آنهائی که با این شخص و حزب مد نظر شما در مقاله آشنائی دارند بخوبی از ماهیت آن حزب خانوادگی با خبر هستند و آنهائی هم که آشنا نیستند اصلا پیغام شما را نمیگیرند. بنظرم آدرس اشتباهی میدهید. هر هفته مقاله جدیدی گهی با نام تازه بروز و گهی با همان نام آشنا اینباربنوع دیگر در حول مسائل ملی درج میشود اما هیج کدام از این مقاله ها، حداقل بصورت سیستماتیک وآشکار، علل شکست و مشکل جنبش ملی آزربایجان در راستای اتحاد ملی را بررسی نمیکند. چونکه موضوع هم خیلی پیچیده و هم دشمن تراش است. نوشتن در مورد اعمال اشخاصی که بنام فعال آزربایجانی بلای جان جنبش آزربایچان شده اند هزینه سنگینی می خواهد. لذا در میان فعالان ملی کمتر کسی با قدرت تیزبینی و قلم زنی حاضر به تقبل چنین هزینه میباشد. در این میان دشمنان جنبش ملی آزربایجان (سربازان گمنام امام زمان و نژادپرستان) در گل آلود کردن جو حرکت ملی آزربایجان بیکار ننشسته اند. هر گاه فرصت گیر میاورند فعالان کندهوش را تحریک کرده و در تضعیف جنبش ملی آزربایجان نقش خود را نیز ایفا میکنند.