Skip to main content

سلام بر شما دوست عزیز نادر

سلام بر شما دوست عزیز نادر
همنشین بهار

سلام بر شما دوست عزیز نادر
از اینکه وقت گذاشتید و مقاله «گاست و هایزر و گوادلوپ» را خواندید ازتون تشکر میکنم. در پاسخ پرسش شما که کار از کجا خراب شد؟ و انقلاب به بیراهه افتاد؟ اندکی را که می‌دانم براینان می‌نویسم.
ـــــــــــــــــــــــــــ
قسمت اول:
اگرچه به قول هگل Das Wahr ist das Ganze حقیقت تمامیت است و شناخت هر چیز باید شناخت یک تمامیت باشد یعنی برای بررسی هر قضیه‌ای نباید کمر آن را گرفت و باید کل روند حرکت را در نظر داشت، اما همه چیز برمی گردد به بروز زودرس «جریان راست ارتجاعی» که به نام اسلام و انقلاب بر میهن ما حاکم شد. ...
یادمان باشد که روحانیت در تمام شهرها و روستاهای ایران و حتی در کوره دهات جای پا و نفوذ داشت و وقتی ابهت ساواک شاه شکست با «تشکیلات» منظمی که دهها سال دپو شده و در اختیارشان بود، سلانه سلانه به میدان آمد.

قسمت دوم:
البته نباید از سکویی که امروز ایستاده‌ایم به وقایع دیروز نگاه کنیم، ولی این یک واقعیت است که انقلاب بزرگ ضد سلطنتی ملا خور شد و شریعت شیخانه دست کمی از استبداد شاهانه نداشت.
...
ما (نوع من در زندان شاه) توجه نداشتیم که مرحله فرهنگی و تاریخی جامعه ما یک پایش در قرون وسطی است و برخورد ریشه‌ای با آن فقط با برخورد سیاسی از بالا ممکن نیست. نمی‌دانستیم که در جامعه‌ای مثل ایران، حرکت سیاسی بدون تکیه بر حرکتی اجتماعی، فکری، فرهنگی و بدون حرکتی در جهت زیرسئوال بردن ارزشهای متداول و موجود، حتماً و حتماً به جیب کسانی خواهد رفت که دارای پیشینه تاریخی و پایگاه اجتماعی و دارای پروژه سیاسی هستند.
...
وقتی عقاب جور بر همه جا بال گشود و پاک‌ترین جوانان ایران سر بر دار نهادند و پدران و مادران داغدار شدند. وقتی بهار به کوره غم رفت و فصل ابتذال رسید و غنچه لبخند بر لب‌ها پژمرد تازه فهمیدیم که شریعت شیخانه دست کمی از استبداد شاهانه نداشت. واقعیت دردناکی که در دهه پرابتلاء ۶۰ کشف حجاب کرد و با فتوای هولناک آیت‌الله خمینی در سال ۶۷ به کرسی نشست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
در مورد کنفرانس گوادلوپ
بخش ناچیزی از گفتگوی طالبان نفت و دلار در گوادلوپ در مورد ایران و چگونگی مواجه با انقلاب مردم بود. و پر واضخ است که از مابهتران فقط و فقط در فکر حفظ منافع خود بودند و بس.
به اصطلاح «عقلانیت» امثال سولیوان و رمزی کلارک هم، در جهت منافع خودشان بود. آنها برخورد سیخکی (کودتایی) امثال برژینسکی را نمی‌پذیرفتند و آنرا به زیان منافع آمریکا و غرب تفسیر می‌کردند.
بار دیگر از شما تشکر میکنم و لطفاً در موارد دیگر نیز راهنمایی خودتان را از من دریغ نکنید.
...
پیش تر در «خاطرات خانه زندگان» (که ۵۰ قسمت آن در سایت خودم موجود است) به موارد فوق اشاره داشته ام.
http://www.hamneshinbahar.net/index.php?page=memoris

با کمال احترام:‌همنشین بهار