Skip to main content

مهرداد جان/ در اینکه ،

مهرداد جان/ در اینکه ،
کیانوش توکلی

مهرداد جان/ در اینکه ، شما، اصلاح طلبان را بهتر از بنیادگرایان می دانید ، هیج تردیدی وجود ندارد. من نوشته بودم :«بخشی از اپوزیسیون ملی گرا _ سکولار اشکارا علیه هر گونه اسلام سیاسی عمل می کنند و اصلاح طلبان را خطرناک تر از افراطیون اسلامی می پندارند.» از این مطلب که بگذریم آنچه در کامنت قبلی نوشته بودم ، جنبه سئوالی داشت که در اینجا آن را فرموله می کنم :

سئوالات :
1_ از نظر شما «جدایی دین از دولت» ویا «جدایی دین از سیاست» مد نظر است و با اسلام سیاسی چه باید کرد ؟
2_ آیا «شوک درمانی» در مورد مقدسات اسلام و یا مقدسین کار ساز بوده است ؟و بعبارت دقیق تر، آیا پس از ده سال ازانتشار کاریکاتوری های محمد؛ توانست دگم های مسلمانان را بشکند؟ و یا برعکس به افراط گرایی اسلامی در سطح جهان دامن زد و ان را تشدید نمود؟
3_آیا حل عادلانه مشکل فلسطین ویا بعبارت دقیق تر زمین در مقابل صلح ، موجب تضعیف بنیادگرایی اسلامی می شود و یا برعکس ، آن را تشدید می کند؟
4_آیا غرب از نقص حقوق بشر در برخی از کشور ها، ابزاری ساخته برای فشار و مقابله با دو لت های نا فرمان؟ ایا سیاست یک با م و دو هوای غرب در زمینه مسایل اتمی(ایران و اسرائیل ) قابل چشم پوشی است؟
5_آیا عوامل چهارگانه بالا و تشدید بی عدالتی اقتصادی در جهان، موجب تقویت بینیاد گرایی اسلامی شده است ؟
6_ایا بنظر شما بنیادگرایی اسلامی ناشی از ذات اسلام و در شریعت آن نهفته است؟
7_ «تفاوت فرهنگ ها» چه تاثیری در نگاهمان به دمکراسی در کشورهای اسلامی گذاشته است ؟ خلاصه راه حل شما برای اینکه بنیادگرایی اسلامی در جهان تضعیف شود چیست ؟