Skip to main content

خانم یا اقای لاچین (lachin)

خانم یا اقای لاچین (lachin)
Anonymous

خانم یا اقای لاچین (lachin) عزیز

البته نفرموده اید و طبیعتا من هم نمی دانم که تجربه شما از همزیستی با یک خانواده بهایی چه بوده است ولی در بدترین حالت هم باز شاید تضادی با این مقاله بخصوص نداشته باشد. من به هیچ وجه مدعی نشدم که بهاییان از جمیع جهات بی عیب و نقص بوده یا هستند. انها هم انسان هستند و مشمول قواعد حاکم بر رفتار انسانها و از جمله خطاکار بودن یا انچنان که معروف است جایز الخطا بودن. هم چنان که شما هم مشمول همین قاعده خواهید بود.
فرموده اید "تزویر وریاکاری در همه ادیان بوده و دین بهایی از ان استثنا نمی باشد. "
به احتمال زیاد منظور شما این بوده است که در بین بهاییان هم می توان نشانه هایی از تزویر وریاکاری را نشان داد در این صورت پاسخ من همان است که در فوق ذکر کردم و باید اضافه کنم مساله بودن یا نبودن نیست و میزان و کیفیت هم باید مورد توجه قرار گیرد

فرموده اید که " به هیچ دینی وابسته نیستم" که گرچه شاید ( فقط شاید) روشن کند که چه نیستید اما ان چه که روشن نفرموده اید و بسیار مهم تر است این است که چه هستید؟ صرف بی دین بودن کفایت نمی کند. به هیچ وجه قصد جسارت ندارم اما گستردگی طیف بی دین ها هم کمتر از دینداران نیست. مارکس بی دین بود. ولتر بی دین بود. استالین هم بی دین بود. مائو و موسولینی و به احتمال زیاد هیتلر هم همینطور. در مورد خیلیهای دیگر هم اصولا نمی توان اظهار نظر کرد. مثلا من نمی دانم چرچیل دیندار بود یا خیر؟ روزولت و گاندی و ناصرالدین شاه و امیر کبیر و ژنرال دوگل و ناپلئون و ملکه ویکتوریا چطور؟ حتی در مورد پاپ ( حداقل بعضی پاپها). و اصولا این کلمه یا صفت " دین دار" چقدر واضح و روشنگر است؟
دیگر اینکه ایا این تزویر وریاکاری فقط مختص ادیان و پیروان انهاست و بقیه و از جمله مکتبی که شما به ان تعلق دارید ( و من نمی دانم چیست) مستثنی هستند؟ ایا قضاوت تاریخ و یا حتی تجربه شخصی شما هم همین را می گوید؟ یعنی شما هر چه ریاکار دیده اید همه دیندار بوده اند؟ ظاهرا از انگلیس دل خوشی ندارید و خدمت به ان را از گناهان نابخشودنی می شمارید اما نگفتید که این از باب دیندار بودن انگلیسها بوده است یا علت دیگری داشته است؟ ضمن این که روشن نفرموده اید بهاییان چه خدمتی به انگلیس کرده اند که پاداش ان لقب "سر" بوده است؟ و دعوت می کنم که در مورد لقب "سر" و کسانی که این لقب به انها داده شده است تحقیق بیشتری بفرمایید.
فرموده اید که امیدوارید روزی برسد که در یک جامعه دموکراتیک و ازاد همه ادیان را به چالش بکشید.
گمان نمی کنم همین الان هم نتوانید این کار را بکنید. کار خیلی مشکلی نیست. قبل از شما هم بوده و شده است. اگر منظورتان به طور خاص در کشور ایران است بحث دیگری است اما شما که اینترنت را در اختیار دارید خوب این کار را بکنید اگر فکر می کنید که دیگران نکرده اند یا انطور که منظور نظر شما است نکرده اند. ولی شاید بدانید که در یکی از دموکراتیک و ازاد ترین جوامع حال حاضر (با معیارهایی که در تمدن غرب برای دموکراسی ذکر می گردد) یعنی امریکا، هنوز هم که هنوز است یک رئیس جمهوری غیر مسیحی انتخاب نشده است یعنی مردم چنین کسی را انتخاب نکرده اند در حالی که اگر بخواهند قانونا می توانند چنین کنند. چرایش را کار ندارم اما بیشترین " به چالش کشیدن ادیان" در همین جوامع و جوامع مشابه انجام می گردد. قصدم تایید دین و نقش ان نیست فقط می خواهم بگویم که تلاش بیشتری بفرمایید تا دقیق تر سخن بگویید. من درک می کنم که منشا بسیاری از این اظهار نظر ها، مصیبات و فجایعی است که از طریق حکومت دینی در این سی و اندی سال بر سر من و شما امده است اما اگر قصد رهایی از این ورطه را داریم باید بتوانیم مساله را درست درک و طرح کنیم. صرف رهایی از بختکی به نام حکومت دینی کفایت نمی کند. ایران ما و بسیاری دیگر تجربه های تلخی از "از چاله به چاه افتادن" دارند