Skip to main content

12 دسامبر1945 روزی تاریخی در

12 دسامبر1945 روزی تاریخی در
Anonymous

12 دسامبر1945 روزی تاریخی در تاریخ تحولات ایران و آذربایجان جنوبی است. که تاثیرات جهانی عمیقی نیز بهمراه داشت. البته این حادثه یعنی تشکیل دولت ملی در آذربایجان جنوبی را می توان بنوعی حاصل این تحولات جهانی یعنی پایان جنگ دوم جهانی در 1945 میلادی نیز دانست.

بین جنگ جهانی اول و دوم تحولاتی مهمی در سیستم اقتصادی و ژئوپولیتک جهان اتقاق افتاده و بر اثر فروپاشی امپراطورهای مثل عثمانی و اتریش- مجارستان کشورهای جدیدی در نقشه جغرافیای جهان پیدا شده بودنند. علاوه بر اینها امپراطوری تزاری روس نیز دچار تحولی مهم شده و انقلاب سوسیالیستی روس موجب تغییر سیستم ژئوپولیتیک جهان شده بود.

این اعدامها در ادامه همان خون ریزی و اعدامهای است. که ارتش تا دندان مسلح محمدرضا شاه در تبریز و شهرهای آذربایجان بنام نجات آذربایجان راه انداختند.

بدنبال حمله ارتش دولت مرکزی برخلاف قراردهای امضاء شده با تیکه بر پشتیبانی وحمایت های دیپلوماتیک آمریکا و کشورهای غربی حکومت ملی آذربایجان سقوط کرد. هزاران نفر از طرفداران و مردم غیر مسلح کشته شدند. هزران نفرمجبور به ترک آذربایجان به مقصد شهرهای فارس نشین و جمهوری آذربایجان سوسیالیستی( آذربایجان شمالی امروزی) شدند.

کتابهای ترکی و نوشتجات ترکی در خیابانهای شهرهای مختلف آذربایجان توسط ارتش به آتش کشیده شد. تا مردم آذربایجان جنوبی و هویت او را تحقییر کنند.

هر آنچه می خواستند غارت و چپاول کردند. ارتش ایران مثل یک ارتش اشغال گر و وحشی بود. محصولات برادشت شده دهقانان سوزانده شد. زنان و دختران آنها مورد تجاوز قرار گرفت. خانه ها غارت شده اموال آنها به سرقت رفت. همچون حیوانات وحشی به دریدن غیر نظامیان مشغول بودند. پشت سر خود مرگ و ویرانی بجا گذاشتند. ( ویلیام داگلاس)

در جریان حمله ارتش پهلوی به آذربایجان بیش از 25 هزار نفر کشته شدند. که بسیاری از آنها در خیابانها به دار زده شدند تا آذربایجان برای همیشه سکوت کند.

یک محقق بی طرف براحتی می تواند این را ببیند. که وضعیت حاکم بر ایران بعد از حکومت ملی آذربایجان جنوبی , همراه با خفقان, اعدام , سانسور, عدم آزادی های سیاسی و فردی, عدم قانونمندی , استبداد , فساد اداری و نژادپرستی بوده است. این را می توان نفرین حکومت ملی آذربایجان دانست که گریبان گیر مردم ایران شده است.