Skip to main content

توسعه طلبی احزاب مزدور کردی

توسعه طلبی احزاب مزدور کردی
Anonymous

توسعه طلبی احزاب مزدور کردی بخشی از توطئه جدید دول استعماری!

خشم اعراب سنی از تصرفات نیروهای پیشمرگ / دنیس ناتالی
بخش 3/منبع المانیتور

شاید کردها تصرفات خود را به عنوان یک تدبیر امنیتی ضروری تلقی بکنند اما به هر صورت این تصرفات تنش بین آنها و برخی اجتماعات سنی را هر روز شدیدتر می کند. احمدالجبوری وزیر مشاور در امور استانها و عضو پارلمان عراق اخیرا در کنفرانسی نیروهای پیشمرگه را متهم کرد که 700 خانه را در جلولا بعد از به دست گرفتن کنترل آن شهر از داعش تخریب کرده اند و «به ساکنین سنی اجازه نداده اند به منازل خود بازگردند.» نمایندگان سنی پارلمان عراق از استان نینوا انتقاد خود را از نیروهای پیشمرگه علنی کرده اند و آنها را به اتخاذ«استراتژی زمین سوخته متهم می کنند که منجر به کوچ اجباری روستائیان عرب سنی به بهانه مبارزه با داعش شده است.» گروههای عرب سنی همچنین از اینکه می بینند ائتلاف به رهبری آمریکا کردها را نسبت به آنها ترجیح می دهد و در مبارزه اش علیه داعش از مناطق کردنشین محافظت می کند، خشمگین هستند.

این روند برای استراتژی مقابله با داعشِ ائتلاف به رهبری آمریکا و امنیت منطقه ای پیامدهایی به دنبال دارد. تسلیح و آموزش نیروهای پیشمرگ با هماهنگی دولت عراق قطعا در مقابله با تهدید داعش تاثیرگذار خواهد بود؛ اما آتش جنگ طولانی مدت بر سر مناطق مورد مناقشه را شعله ور خواهد کرد. نیروههای ائتلاف با در اختیار گذاشتن بی قید وشرط تسلیحات به حکومت اقلیم کردستان و بدون انجام حمایتی مشابه از گروههای عرب سنی که مخالف داعش هستند، بصورتی غیرعامدانه موازنه قدرت را در شمال عراق بهم می زنند. این تدابیر واکنش منفی اعراب سنی را در آن قلمروها و اقلیم کردستان به دنبال خواهند داشت. استراتژی کنونی ائتلاف، همچنین اعراب سنی را که حمایت آنها در جنگ علیه داعش حیاتی است، به سمت آن گروه سوق می دهد.

ترسیم مجدد نقشه عراق با زور اسلحه، تجویز یک نسخه فاجعه بار برای آینده آن کشور است. اگر سیاستگذاران و برنامه ریزان نظامی آمریکایی می خواهند برای تضعیف و نهایتا نابودی داعش بر شرکای محلی خود تکیه کنند باید به درک مولفه های پیچیده محلی و عواقب استراتژی خود همت گمارند. با در نظر گرفتن تغییرات سیاسی مهمی که در جریان است نابودی داعش و به ثبات رساندن منطقه نیازمند آمادگی داشتن برای عراق پس از داعش است، عراقی که متاسفانه یکی از مشخصه های اصلی آن جنگهای فروملی بر سر مرز، قلمرو و منابع، با حضور و یا بدون حضور بغداد خواهد بود./B

منبع: المانیتور