Skip to main content

با این نوشته آقای نوری اعلاء

با این نوشته آقای نوری اعلاء
Anonymous

با این نوشته آقای نوری اعلاء به نظر می آید که ایرانیانی که قبلا ذهنیت تمرکزگرا با بینش فریبکاری و سرکوبگری خشن در از بین بردن اقوام و زبانها و مذاهب ایران داشتند کم کم دارند به هوش می آیند. البته می خواستم نظر اهل فن و کارشناسان حوزه اجتماعی و سیاست را در مورد تعریف لغوی کلمه ملی مثلا در " جبهه ملی " بدانم، و همچنین تعریف آن در سپهر سیاسی را. خودم چیزی را در ذهن دارم که در زیرنوشته ام. نظرتان در این مورد چی است؟

در حوزه سیاست معمولا گروه و یا دسته ای سیاسی که از چندین سازمان یا احزاب مختلف العقیده که در یک موضوع سیاسی خاص اتفاق کلمه داشته باشند و گرد هم جمع شوند را جبهه می گویند. معمولا هر یک از این سازمانها یا احزاب سیاسی عضو جبهه دارای اساسنامه و مرامنامهء سیاسی مشخص خود هستند که نظام سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی در راستای پایه ریزی دمکراسی و آزادی در کشورمان ایران تبیین می دارند. و یا کاملتر اینکه عموما افراد خوشنام و با بینش و سوابق سیاسی شناخته شده و احزاب یا سازمانهای سیاسی که در یک جبههء سیاسی یا یک ائتلاف سیاسی شرکت میکنند، متعهد هستند که اختلافات سیاسی خود را موقتاً در مرحله ٔ دوم قرار داده و موضوع مورد اتفاق را مد نظر و پیشبرد قرار دهند. در مورد کلمه " ملی " یعنی ملت ایران که شامل تمام ایرانیان و تمام مردمان ایران (همه زبانها، مذاهب، فرهنگهای متنوع ایران با لباسهای قومی خود، و ...) می باشد، که هم بطور شفاهی و عملی و یا بعبارت دیگر هم در گفتار و هم درعمل بایستی چنین باشد و به نوعی نمودی از تمامی مردمان ایران با حفظ هویت شان باشد و با این وجود تمامی مردمان ایران هم به نوعی خود را در آن می ببینند و لمس می کنند. مثلا اگر روزنامه، وبسایت یا تارنمای اینترنتی دارند بایستی به زبان تمامی اقوام و ملیتهای ایران و تمامی مردم ایران / ملت ایران باشد.

اگر تعریف فوق از دو کلمه " جبهه و ملی " درست باشد در آن هنگام ارگان " جبهه ملی" در ایران با این تعریف به نظر من جور در نمی آید، بعبارت دیگر " جبهه ملی " در واقع نه "جبهه" است و نه " ملی" است. و شاید در مورد "جبهه ملی مذهبی"ها نیز همینطور باشد.

با زور امنیه و پاسبان و پاسدار که نمیتوان کلمه " ملی" و یا ملت سازی کرد . پیش شرطهای لازم باید در اجتماع بوجود بیاید تا این پدیده شکل بگیرد. در ایران هیچ چیز ملی نیست. ملی یعنی دولتی و در انحصار دولت استبدادی. امنیت ملی؛ یعنی امنیت دولت و ایادی دولت. نفت ملی یعنی در انحصار دولت و آقازاده هایی که سه هزار ملیون و بیشتر کاسب میشوند.
بنابر این نه امت هستیم و نه ملت. یه چیزی مابین ایندو هستیم. املت.

نظرتان در این مورد چی است؟

قبلا از شما سپاسگزارم