Skip to main content

من مانده ام در این که

من مانده ام در این که
آ. ائلیار

نقد یا اعلام جرم؟

من مانده ام در این که پاراگراف پورمندی گرامی را چطور «نقد» بنامم؟ آیا ایشان خواسته همین جوری بگوید "سخن گنجی درست نیست و عکس نظر اورا دارد؟"یا اینکه اعلام جرم میکند و مخالف گنجی ست؟ و یا هردو؟
بدیهی ست که من از روشنگر انتظار نقد دارم نه «شرکت در رأی گیری». ما نیاز به نقد داریم و هنوز به مرحله ی «رأی پرسی» نرسیده ایم.

دیگر اینکه کسانی مثل گنجی فریاد «رحمت و صلح و دوستی و برابری و دموکراسی و حقوق بشر» از «اسلام و قران» می شنوند و یا کسانی عکس آنرا می بینند ، عینیت زندگی هر دو «عمل و تفسیر» را نشان میدهد و هر کدام «مدارک و آیه ها»ی خود را دارند. ولی حقیقت "نه آن است و نه این"! حقیقت ، چیزی را که موجودی به نام «اسلام و قران و پیروان" نشان میدهد، «ترکیب این مثبت و منفی» است.
اسلام کی رحمت است؟مثبت.
اسلام کی عدم رحمت است؟منفی.

پاسخ این پرسشها نه در سخن گنجی ست و نه در این «رأی دهی» پورمندی.
چرا؟ چون هر دو یک عنصر و پارامتر را فراموش گرده اند:
«قدرت،قدرت،بازهم قدرت»را.
وقتی قدرت نیست اسلام دین مدارا و صلح است. وقتی صاحب قدرت است «تفسیر خود را با زور اعمال میکند» و تبدیل به دین کشتار میشود. بخاطر همین نیز آمده اند و گقته اند -البته بعد از طی دوره های کشته و پشته ها- دین و دولت از هم جدا بشود.
عیسی به دین خود-موسی به دین خود. محمد هم علم جنگ و خونریزی و کشورگشایی و بازور مسلمان کردن دیگران را بهتر است در پستوی خانه برای خودش نگهدارد.

مقوله ی «قدرت» عنصر تعیین کننده ی چگونگی موضوع مورد بحث است که هردو نفر به خاطر فراموشی آن «گل لگد» میکنند .
اعلام جرم هم خطای دیگر نویسنده ی مقاله است که نیازی به توضیح ندارد.