Skip to main content

به کاربر گرامی،...پیام امید

به کاربر گرامی،...پیام امید
ناصر کرمی

به کاربر گرامی،...پیام امید....در سوّمین کنگرهء سکولار دمکراتهای ایران از نزدیک با آقایان دکتر رضا حسین بُر و مهندس رحیم بندونی آشنا شدم و با هر دوی آنها کلی گپ خودمانی و شوخی کردیم. اتفاقأ من همین بیان شما در درابطه با وابستگی زبان بلوچی به فارسی امروز را به آقای دکتر حسین بُر گوشزد و تأکید کردم، و گفتم شما در برنامه های تلویزیونی خود لازم نیست به دو زبان و یا به دو گویش فارسی و بلوچی صحبت کنید، چرا که من تفاوت چندانی بین آنها نمی بینم. شما به همان بلوچی که صحبت کنید برای ما کافی است. ....

مردم بلوچ، با مهر و محبت، شجاع و سخاوتمند هستند، در این شکی ندارم که در همبستگی ملّی و حفظ تمامیّت ارضی ایران و پاسداری از فرهنگ ایرانیان، مردم و پیشتازان و روشنفکران این مردم نقش سازنده و اساسی خواهند داشت.
از اساسی ترین دلیلی که من با ملّتی بنام فارس مخالفت دارم همین است، که اقوام ایرانی از جمله بلوچ را از هویّت ایرانی و از هویّت همان امپراطوری سیاسی هخامنشی (پارسی) به حاشیه پرتاب میکند و هرجا قبر امامزاده ای هست و تعداد مسجد شیعه گری و فرهنگ اسلامی و ضد ایرانی مردمان مهاجر و مهاجم بر تمدن و فرهنگ ایرانی چیره شده است را ملّت فارس مینامند. ساتراپی مکران ( سیستان و بلوچستان امروز) یکی از اندامهای مهم امپراطوری هخامنشی (پارسی) بوده است.