Skip to main content

به برداشت خود از «فضای سیاسی

به برداشت خود از «فضای سیاسی
آ. ائلیار

به برداشت خود از «فضای سیاسی فارسی » اشاره کنم شاید مفید واقع شود:
این فضا زمانی در چنگ «ملی گرایی فارسی» اسیر بود . اکنون با اصطلاحاتی که در گذشته کسانی مثل من- جامعه ی فارسی را - مورد مخاطب قرار میدادند جا افتاده است. این فضا عبارات « رفع تبعیض- حقوق مردمان مختلف ایران- برابری حقوقی- قدرت غیر متمرکز - فرهنگهای گوناگون - فدرالیسم - خود گردانی امور محلی و منطقه ای و غیره» را گرفته و بکار می برند. می توانم بگویم فضای ملی گرایی فارسی در میان روشنفکران- احزاب- به مقدار قابل توجهی در رابطه با حقوق تبعیض دیدگان ایران شکسته است. البته منهای سلطنت طلبان و مجاهدین.
تجربه برایم ثابت کرده با خرد و منطق می توان این جامعه را متوجه سیاستهای درست کرد و فضا را هرچه بیشتر دموکراتیزه نمود. این به نفع همه ی ستمدگان جامعه است. می توان یخها را آب کرد.

و به جریان دموکراسی و رفع تبعیض یاری نمود. اگر فعالان همه ی مردمان گوناگون ایران عملا در جهت دموکراتیزه کردن فضای روشنفکری-سیاسی حرکت کنند پیروزی با رفع تبعیض است.
استثمار شدگان- تبعیض دیدگان-دموکراسی خواهان می توانند عملا فضای «سیاسی-اجتماعی-روشنفکری» را در جهت تغییر جامعه به پیش برانند.
لازم است در این مسیر یقه ی همه را گرفت و حرفها را زد. مثل کاری که دوست ما بهنام در مورد زندانیان انجام داد. تنها با سیاستهای درست میتوان جو را به نفع ستمدیدگان دگرگون کرد.