Skip to main content

3-در ادّعای آنهایی که میگویند

3-در ادّعای آنهایی که میگویند
Anonymous

3-در ادّعای آنهایی که میگویند این افکارهویت طلبی از خارج تاثیر می‌گیرد شاید نوعی حقیقت بیابیم اما نه‌‌ به آن شکل که آنها گمان میکنند.

مهاجرت بعد از سر کار آمدن رژیم کنونی ایران و فرار از بی‌عدالتیها و ستمهای گوناگون این امکان را فراهم کرد که شهروندان این کشور از ملیت های گوناگون قدم به دنیایی بگذارند که در اغلب آنها جایی‌ بر این ستمها نیست . عصیان هنگامی صورت میگیرد که انسان بیدار شده خود را فریب خورده و در جهالت بیابد. درست مثل کودکی که زمانی‌ گمان میکرد کتک خوردن از پدر، مادر و یا معلم بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی‌ اوست. همین کودک بعد از رسیدن به سن بلوغ و آشنائی با جهانی‌ " جویبار ماهی‌ سیاه کوچولو" را درمی‌یابد.

جویباریکه در آن اغلب مشکلات روانی‌ و یا جسمی‌ او ریشه در همین رفتار ضد انسانی‌ در دوره کودکی با اوست . آشوب و سرکشی و به محکمه کشیدن مسبب های این رفتار وحشیانه که از او سالهای کودکی را ربوده و حتا اثرات دراز مدت منفی‌ در سال دیگر زندگی‌ او گذاشته درست بعد از واقف شدن به حقوق خود رخ میدهد.

به همین شکل است که زندگی‌ در کشورهایی که در آنجا انسانها بی‌عدالتیهایی از این قبیل رادر حقّ ملّیتها و گروه های دینی‌ مذهبی‌ یا جنسی‌ نمی‌بینند منجر به‌ بیداری میشود که طبیعتاً به نوبه خود شورش و عصیان را همراه میاورد. جهان کنونی دوران سیم خاردارها را پشت سر گذشته است و استحمار مردم تا حدودی غیرممکن شده است. بعداز بیداری نه‌‌ خوابیدن ممکن است نه‌‌ خود را به خواب زدن !این آن فاکتوریست که مرکز گرایان طرفدارا ادامه استبداد باید آن را ببینند. .

4-جامعه روشنفکر فارس دوران حساسی را در پیش دارد. مسولیت این قشر که از طرفی‌ در اپوزیسون علیه رژیم و طرفدار عدالت اجتماعی است، و از طرفی دیگر به مثابه نماینده گان ملت حاکم، تقسیم امتیاز و شریک کردن دیگر ملیتها در قدرت بر او چندان آسان نیست. این قشر نمی‌تواند هم مدعی طرفداری از حقوق بشر باشد و هم به نقض حقوق ملی‌ و وجود ستم ملی‌ در این کشور کثیرالمله بی تفاوت باشد.

اپوزیسون سیاسی جامعه فارس هرگز بدون روبرو شدن با این مساله و راهیافتی برای این مشکل،راه به جایی نخواهد برد. هر گونه تلاش به دور زدن و یا به مسکوت گذاشتن این مساله امکان گشایش آن را مشکلتر خواهد کرد. چون نمی‌توان هم طرفدار عدالت بود هم چشم بر بی‌عدالتی‌ بست !شایان ذکر استکه دیدن جوانه هایی‌ هر چند اندک از روشنفکران فارس که در راستای‌ این مسله مهم موضع عقلانی و درست گرفته‌اند امید بخش است !

----------------------------------------------------------------------------------------------------

" 1-کنونسیون منع و مجازات جرم نسل‌کشی"
http://www.preventgenocide.org/law/convention/text.htm

2-برنامه پرگار بی‌بی‌سی: " هویت طلبی در آذربایجان"
https://www.youtube.com/watch?v=XLwD_Ybfco4&featur...

3-در این کتاب پژوهشی پرفسور کانگاس از فنلاند در در رابطه با جنوساید زبانی‌- فرهنگی‌ که دارای دو درجه دکتریست. در گفتار 9: " آلترناتیو برجنوساید و دیستوپی"‌ بند 1.9صفحه 652 را بایستی با دقت خواند. همین ماده که من اشاره کردم مربوط به " کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی" است. همینطور در این کنوانسیون از فشار روانی‌ یا روحی به اعضای یک گروه نیز به مثابه جنوساید تعریف شده است. به بیان دیگر هر کودکی‌ که به زبان مادری خویش تحصیل نکند عملا در معرض چنین جنوساید فرهنیگ قرار میگیرد. نمونه این رفتار را میتوان در سیاست سده اخیر دولت ایران در برخورد با کودکان ترک و کودکان دیگر ملیتهای ساکن در ایران به عین مشاهده کرد.
http://www.columbia.edu/cu/cser/issp/files/bibliography2013/Skutnabb-Kangas%20LinguisticGenocide%20v-xiii%20651-668pdf.pdf