Skip to main content

در جایی که «خبرنگار خصوصی »

در جایی که «خبرنگار خصوصی »
آ. ائلیار

در جایی که «خبرنگار خصوصی » سایت حضور ندارد و یا نمی توان سندیت یک نوشته را مستقیم دید و تأیید کرد-لاجرم تنها به «مضمون و اندیشه» می پردازند. اشاره به نام فرد یا گروه به معنی پرداختن به « اشخاص» نیست بل توجه به «اندیشه و مضمون نوشته» است. که می تواند از آن «اشخاص باشد یا نباشد». همیشه مهم اندیشه است و نقد نیز با اندیشه درگیر است.
در نوشته بهنام از آغار مشخص بود و هست که «مضمون نوشته» چه از آن زندانیان باشد و چه از آن حکومت یا هردو - لازم بود نقد شود و شده است. «مالک اصلی اطلاعیه » مشخص نیست ، به « زندانیان منتسب »است ، و به همین نام نیز نقد شده است. هر روز دهها مطلب و خبر در همین سایت با «انتساب» به این و آن منتشر میشود که امکان شناخت «مالک اصلی» ممکن نیست و به ناچار «نام انتسابی» مورد خطاب قرار میگیرد. توضیح نقاد مهر دوباره بر مضمون نوشته است .

« با نام زندانیان مطلبی منتشر شده » و این مطلب هم با اشاره به همان نام «زندانیان» نقد شده است.
نه نقاد و نه سایت - نمی توانند مالک نوشته را تعیین کنند. و کار آنها هم نیست. اندیشه از آن بخشی از جامعه سیاسی ست -اینجا زندانیان-که به حق نیز نقد شده است.
- روشن است که زندانی آزاد نیست. زندانی تحت فشار حکومت است. و...
اما اندیشه بهرنامی بیرون آید نقد میشود. چه زندانی تحت فشار حکومت بنویسد و چه بدون فشار. چه حکومت به نام زندانی مطلب منتشر کند.
تعیین و تسخیص مالک اصلی مطلب- و این چیزها- کار سایت و «نقاد مضمون» نیست.
چیزی که به نام زندانی منتشر شده نقاد حق ندارد نام و عنوان زندانی را حذف کند یا ندیده بگیرد. یا تایید و تکذیب کند. و این کار هم در نقد بهنام صورت گرفته است.