Skip to main content

چند روز پیش کامنتی در این بخش

چند روز پیش کامنتی در این بخش
Anonymous

چند روز پیش کامنتی در این بخش پخش کردم کە با وجودی کە جو بایدن بە تورکیە سفر کرد و در آنکارا همزمان با اوردغان بە پ ک ک حملە کرد ولی در همان حال آمریکا پر قدرتمند ترین مهرەی خود کە تمام کیس عراق و سوریە و خاور میانە در دست مردی بە نام بریت مکگورک با پای پیادە بە کوبانی رفت و در آنجا مورد استقبال قرار گرفت و از همکاری آمریکا با پ ک ک و ی پ د کوردهای سوریە صحبت کرد و در همان روز عکسهای خود را از دیدار با رهبران پ ک ک و ی پ د در صفحەی فیس بوکی خود پخش کرد ،،،،،،،،،،،،،،، و اکنون آخرین اظهارات فاشیزم تورکیە و رئیس جمهور آن آمریکا یا باید کوردها را انتخاب کند یا تورکیە را ،،،،،،اردوغان: آمریکا باید میان ترکیه و کردهای سوریه یکی را انتخاب کند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه ۷ فوریه خشم خود را از حمایت آمریکا از کُردهای سوریه که آن‌ها را نزدیک به حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) می‌داند، ابراز کرد و گفت که واشینگتن میان ترکیه و «تروریست‌های کوبانی» یکی را انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان سوار بر هواپیمایی که او را شنبه ۶ فوریه از سنگال بازگرداند، به شدت از دیدار پریت مکگورک نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌الملل با واحدهای حمایت از خلق کُرد که کنترل عین العرب (کوبانی) را در دست دارند، انتقال کرد.

اردوغان در این باره گفت: «او به کوبانی رفته بود در حالی که کنفرانس ژنو (درباره سوریه) در حال برگزاری بود و لوح تقدیری از کسی که فرمانده واحدهای حمایت از خلق نامیده می‌شود، دریافت کرد».

رئیس جمهوری ترکیه ادامه دادژ: «چگونه می‌توانیم به شما اعتماد کنیم؟ آیا من شریک شما هستم؟ یا تروریست‌ای کوبانی؟»

واحدهای حمایت از خلق کُرد، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک با حمایت از ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا، در نبرد علیه شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در شهر عین العرب (کوبانی) واقع در نزدیکی مرز ترکیه جنگیدند ، موفق شدند شبه‌نظامیان را از این شهر بیرون برانند.

با وجود انتقادها، آنکارا از کمک به واحدهای حمایت از خلق کرد، سر باز زد و آن را شاخه سوری حزب «پ.ک.ک» به شمار آورد.

«پ.ک.ک» از سال ۱۹۸۴، شورشی مسلحانه را در ترکیه رهبری می‌کند. آنکارا و غرب، این حزب را «تروریست» می‌دانند.

اردوغان گفت:‌«حزب اتحاد دموکراتیک گروهی تروریستی است. حزب اتحاد دموکراتیک همان حزب کارگران کردستان است».

حزب اتحاد دموکراتیک که برجسته‌ترین حزب کُرد در سوریه است، به دلیل مخالفت ترکیه، به مذاکرات ژنو که تا اواخر فوریه به حال تعلیق در آمد، دعوت نشد.

ترکیه بیم آن دارد که حمایت آمریکا از کُردهای سوریه که کنترل بخش‌های وسیعی از شمال سوریه در طول مرزهای ترکیه را در دست دارند، باعث توسعه نفوذشان به سمت غرب شود.