Skip to main content

به رغم آنکه در دوره‌ی صفوی‌ها

به رغم آنکه در دوره‌ی صفوی‌ها
Anonymous

به رغم آنکه در دوره‌ی صفوی‌ها «هویت تورک» کاملاً تحت تأثیر تشیع قرار داشته و یا به عبارت دیگر رنگی شیعی به خود گرفته بود اما صفوی‌ها هیچگاه «هویت تورک» خود را به فراموشی نسپرده بودند و شاید بزرگترین اشتباهشان این بود که «زبان تورکی» را در ایران «رسمی» ننمودند. گفته می‌شود شاه اسماعیل دو اقدام بنیادین می‌خواست انجام دهد «رسمی نمودن تشیع» و «رسمی نمودن زبان تورکی» اما با آنکه «زبان تورکی» را به زبان رسمی دربار خود تبدیل نموده بود اما اقدام به رسمی نمودن آن در ایران ننمود و یا فرصت انجامش را نیافت.

***
پانفارس‌ها با معرفی خامنه‌ای به عنوان «تورک» تلاش می‌کنند از آن به عنوان یک ابزار تخریب بر علیه تورک‌های آزربایجان استفاده نمایند اما خامنه‌ای خودش هم رسماً اعلام نموده که «تورک» نیست. اصالت اینها از تفرش در استان مرکزی کنونی ایران بوده است یعنی وی نه «تورک» بلکه حتی «نیمه تورک» هم نیست.

البته طبق آن تعریف که «تورک بودن» نه صرفاً به «خون» بلکه به «تفکر» است هیچکدام از اشخاصی که در درون رژیم ایران و در خدمت حکومت فارسی هستند را نمی‌توان «تورک» در نظر گرفت. اینکه کسی «اصالتاً» و فقط «اسماً» تورک باشد را نمی‌توان وی را «تورک» در نظر گرفت بلکه باید به «تورک بودن» خود احساس تعلق داشته و به لحاظ فکری کاملاً احساس منسوبیت به «تورک بودن» داشته باشد نه اینکه به دلیل تحقیر سیستماتیک و آسیمیلاسیونی که در صد سال اخیر جهت یکسان‌سازی زبانی و هویتی در ایران انجام یافته‌ است، مثل نسل بعدی مهاجران تورک به تهران و سایر مناطق فارس‌نشین از نام «تورک» گریزان بوده و اگر احیاناً به طریقی منسوبیتش به «تورک» مشخص شود برای فرافکنی بگوید من «تورک» نیستم پدر و مادرم اصالتاً تورک هستند! که چنین موضعگیری‌ای به درستی آن تعریف که «تورک بودن نه صرفاً به "خون" بلکه به "تفکر" است صحه می‌گذارد».

***
به رغم تمام «تمامیت‌خواهی»‌هایی که جهت نگه داشتن ملل غیر فارس در زندان زبان و هویت فارسی انجام می‌شود با توجه به تقابل‌های هویتی که به شدت در جغرافیای موسوم به ایران در جریان است تورک‌ها و سایر ملل غیر فارس «هویت» خود را از چنگال راسیسم فارسی/آریایی بیرون خواهند کشید. علی‌الخصوص بخاطر آنکه رفته رفته جایگاه مذهب تشیع در بین تورک‌های آزربایجان جنوبی تضعیف می‌شود هر قدر که بیشتر از «شیعه‌گری» فاصله بگیرند به همان سان بیشتر به «هویت تورک» خود گرایش پیدا خواهند نمود.