Skip to main content

نا مەای از یک متولد شدە

نا مەای از یک متولد شدە
Anonymous

نا مەای از یک متولد شدە اورمیە ،،،،من متولد و بزرگ شده شهرستان ارومیه هستم. بسیاری از اقوام و آشنایان ما هم ترک هستند. هیچگاه نمی توانم دشمنی با ترکها را نه به لحاظ شخصی و نه به لحاظ سیاسی در تصورم بگنجانم

ولی

هیچگاه هم نه در هیچ کجای ایران و نه در سوئد که نزدیک به سی سال است در آن زندگی می کنم به اندازه ارومیه شاهد بی عدالتی قومی و نژادپرستی عریان نبوده ام.

سالها پیش یکی از روشنفکران جوان مهابادی سیستم حاکم بر استان آذربایجان غربی را آپارتاید نامیده بود

امروز خواستم در باره وضعیت انتخابات مجلس دهم و کاندیداهای ارومیه کمی آشنا پيدا كنم. انتخابات مجلس دهم نزدیک هست. شوکه شدم. تقریبا در همه رسانه های رسمی و نیمه رسمی از دو نوع کاندیدای نمایندگی مجلس در ارومیه نامبرده بودند. کاندیداهای عادی و کاندیداهای اکراد. من از لفظ اکراد متنفرم که این هم بجای خود بماند.

لی فکر کنید که کاندیداهای با منشاء اتنیکی و زبانی ترک آذری تنها بعنوان کاندید معرفی میشوند ولی کاندیداهای با منشاء اتنیکی و زبانی کرد با عنوان کاندیدای اکراد. در ذهنیت نویسندگان این رسانه ها که اکثریت نزدیک به تمام آنها هم هموطنان آذربایجانی هستند اکراد موجوداتی بیگانه هستند و حتی بعنوان شهروند درجه دو هم به آنها نمی نگرند٬ موجوداتی مزاحم هستند که باید حتما به منشاء زبانی و قومی آنها اشاره کرد.

ملاحسنی امام جمعه مشهور شیعیان ارومیه که از شکل دهندگان اصلی این ذهنیت هست آشکارا از منبر نماز جمعه محلات کردنشین ارومیه را «اسرائیل کوچک« مینامید.

همین یکی دو سال پیش بود که شایعه پخش شد که قرار است یک کرد ایلامی با سابقه سپاهی بعنوان استاندار ارومیه معرفی شود. کل چپ و راست و مذهبی و سکولار ترک آذری به حرکت در آمدند و فریاد وای آذربایجان تجزیه شد را سر دادند. انگار یادشان رفته بود که قرار است یک شهروند ایرانی در جمهوری اسلامی و توسط دولت جمهوری اسلامی بعنوان استاندار معرفی شود.
من از استان اصفهان نمی گویم. از استانی میگویم که هم از لحاظ جمعیتی و هم از لحاظ جغرافیایی بیشتر شهروندانش و ساکنانش کرد هستند و همیشه هم اینجوری بوده است.

سالها پیش در دوره خاتمی دهها نویسنده و شاعر و نماینده مجلس و پاسدار و نظامی و استاد دانشگاه ترک آذربایجانی دردنامه ای خطاب به دولت وقت نوشتند که چاره ای بیاندیشند که در ارومیه اکراد زیاد زادوولد میکنند و در اثر مهاجرت بی رویه و این زادوولدها ترکیب جمعیتی ارومیه دارد تغییر میکند و دولت معظمه فارس باید چاره ای بیندیشد تا جلوی این بدخواهی دشمنان را بگیرند.

جالب است بدانید که بعضی از امضا کنندگان این طومار اصلا ارومیه ای نبودند. در میان آنان اعضای با منشاء ترک شورای شهر تهران٬ روزنامه نگار ساکن تبریز و نماینده مجلس خارج از استان هم دیده میشدند.

حال نمی دانند که حداقل ۶۰ درصد جغرافیای شهرستان ارومیه کاملا کردنشین است٬ من از استان نمی گوییم از خود شهرستان ارومیه میگویم. بیش از دویست روستای آن کاملا کردنشین هستند. بسیاری از مناطق آن هم ترکیبی است از ترک و کرد و آشوری و ارمنی. اغلب مناطق روستایی ارومیه به غیر از ارومیه با هیچ شهر دیگری هم مرز نیستند. از غرب با کردستان ترکیه و از جنوب هم با کردستان عراق همر مرز هستند. یعنی بیشتر روستاییان کرد ارومیه غیر شهر ارومیه با هیچ شهر دیگری هم مرز نیستند و بطور طبیعی به شهر خود مهاجرت میکنند. چندین روستای کردنشین ارومیه هم سالیان سال است که در اثر رشد شهر به بخشی از شهر تبدیل شده اند. ملاحسنیست ها و اردوغانیستهای همشهری من اینها را «اکراد مهاجر و اشغالگر» مینامند. مثلا من در ارومیه مهاجر و اشغالگر محسوب میشوم ولی یک هموطن ترک اهل روستای یکان مرند که در ارومیه زندگی میکند شهروند درجه یک و اصیل ارومیه محسوب میشود فقط بخاطر ترک بودن وی.