Skip to main content

از صفحەی فیسبوکی دوستان ،،،،

از صفحەی فیسبوکی دوستان ،،،،
Anonymous

از صفحەی فیسبوکی دوستان ،،،،،خبر این است: انفجاری مهیب در قلب ترکیه، آنکارا، و در قلب یک منطقه سیاسی-امنیتی و با هدف قرار دادن سه اتوبوس حامل نیروهای ارتش ترکیه، دست کم ۱۸ کشته و بیش از ۵۰ زخمی به دنبال داشته است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

خبر این است: انفجاری مهیب در قلب ترکیه، آنکارا، و در قلب یک منطقه سیاسی-امنیتی و با هدف قرار دادن سه اتوبوس حامل نیروهای ارتش ترکیه، دست کم ۱۸ کشته و بیش از ۵۰ زخمی به دنبال داشته است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
یک) به احتمال زیاد یا دولت نیروهای حزب کارگران کردستان را به دست داشتن در این بمب گذاری متهم می کند و یا خود این حزب مسئولیت آن را به عهده می گیرد. در چند سال گذشته، تنها وقتی کردها قربانی بمب گذاری بوده اند، دولت ترکیه انگشت اتهام را به سوی داعش نشانه رفته. دقیقا در حالی که کردها دولت را متهم اصلی این بمب گذاری ها دانسته اند.
دو) دولت ترکیه در چند ماه گذشته بی سابقه ترین حملات نظامی را در شهرهای کردستان ترکیه انجام داده است. بعلاوه ارتش ترکیه برای اولین بار در تاریخ، ظرف یک ماه گذشته نیروهای کرد را در سه کشور ترکیه، عراق و سوریه هدف حمله نظامی قرار داده است. حزب کارگران کردستان تنها یک موضع داشته است:‌ انتقام این حملات را از دولت ترکیه خواهیم گرفت.
سه) ویژگی اصلی حزب کارگران کردستان در همه این سالها این بوده که هرجا چریک های کرد و یا غیرنظامیان کرد هدف حملات گسترده نظامی قرار گرفته اند، «انتقام» این حملات را گرفته است. به عبارتی مفهوم «انتقام» در جهانبینی شاخه نظامی این حزب، یک مفهموم بی چون و چرا است. خصوصا این «انتقام» با آب شدن برف ها و امکان حرکت بیشتر چریک های کرد، نمود جدی تری می یابد.
چهار) این انفجار، درست درحالی که اردوغان ادعا می کند قصد حمله به سوریه و یا کردهای سوریه را دارد، و در داخل هم عملیات نظامی گسترده ای علیه کردها به راه آنداخته، بیانگر، اوج آسیب پذیری دولت و ارتش ترکیه است. جایی که این حمله در آن صورت گرفته، «محله دولت» است. جایی که استراتژیک ترین مراکز فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه در آن واقع شده است. به عبارتی، این عملیات، به نوعی قدرت نمایی عاملان آن و برجسته ساختن آسیب پذیری دولت و ارتش ترکیه است.
پنج) برخی معتقدند اگر این عملیات به نیروهای کرد نسبت داده شود، بهانه ای برای حمله اردوغان به کردهای سوریه خواهد بود. حتی اگر چنین باشد، وضعیت در داخل ترکیه به وخیم ترین حالت خود خواهد رسید. بدون هیچ شکی در صورت حمله نظامی نیروهای ترکیه به کردهای سوریه، فارغ از پیامدهای بین المللی آن، هر روز در قلب ترکیه و شهرهای دیگر، شاهد اقداماتی از این دست خواهیم بود. ترکیه رسما وارد یک باتلاق داخلی خواهد شد. کشوری که در داخل مرزهایش وارد باتلاق می شود، در خارج از مرزهایش، امکان مانور به مراتب کمتری خواهد داشت.