Skip to main content

دوست عزیزم آقای کیانوش توکلی

دوست عزیزم آقای کیانوش توکلی
اژدر بهنام

دوست عزیزم آقای کیانوش توکلی کامنت آقای کاوه جویا را برایم فرستاد و از من خواست به عنوان کسی که از امور فنی سایت اطلاعاتی دارم، توضیحاتی درباره اشکالات و ایرادات مطرح شده بنویسم. من هم اگرچه مدتی است که از سایت دور افتاده‌ام و مرتب با آن درگیر نیستم، به دلیل احترام به ایشان، توضیحاتی را که لازم می‌دانم، می‌نویسم.
برای راحتی کار، توضیحاتم را به همان ترتیبی که آقای جویا نوشته‌اند، فرمولبندی می‌کنم. متاسفانه آقای جویا مسائل را کلی مطرح کرده‌اند و نه بطور مشخص. به این ترتیب توضیحات هم تنها می‌توانند کلی باشند. اگر موارد مشخصی مطرح می‌شدند، می‌توانستم تک تک موارد را پیگیری کنم و توضیح مشخص ارائه دهم.
1- الف: قرار بر این بوده است که از هر نویسنده‌ای تنها یک مطلب در صفحه اول قرار گیرد. اعضای مدیریت سایت شامل این قائده نبودند.
حالا جمع مدیریت سایت وجود ندارد و آقای توکلی این امتیاز را به همکاران هر روزه سایت داده است. تصور می‌کنم با توجه به زحمات زیادی که این همکاران می‌کشند، امتیازی غیرعقلانی نیست.
1- ب: حذف مطالب از صفحه اول در 2 حالت اتفاق می‌افتد.
حالت اول این است که آقای توکلی آن را عمدا و به دلیلی خاص از صفحه اول حذف کند.

در حالت دوم تعداد مطالب منتشر شده در آن بخش از تعداد ظرفیت آن بیشتر می‌شود و طبیعتا مطلب قدیمی‌تر از صفحه اول خارج می‌شود.
بخش منتخب مدیریت (بالای ستون وسط) موقعیت خاصی دارد. مکانیسم این بخش به این صورت است که مطالبی را که به بخش‌های مختلف مربوط می‌شوند، هم‌زمان می‌توان در بخش منتخب هم قرار داد. در بخش منتخب کلیه مطالبی که در 12 ساعت اخیر در آن قرار داده شده‌اند، دیده می‌شوند. در این حالت مطلب تا 12 ساعت در بخش اصلی دیده نمی‌شود (باستثنای بخش اخبار). میزان 12 ساعت به خواست آقای توکلی بوده و می‌توان آن را کم و زیاد کرد.
گاها دیده می‌شود که مطلبی دو بار منتشر می‌شود. مثلا یک بار تنها در بخش اخبار و بار دیگر در بخش اخبار و بخش منتخب مدیریت (این کار بیشتر توسط آقای جویا صورت می‌گیرد). در این صورت بر اساس قوانین سایت، یکی از آنها حذف می‌شود. حال اگر مطلبی که در بخش منتخب هم منتشر شده، حذف شود، طبیعتا زودتر از موعد از صفحه اول خارج می‌شود.
2- این ایراد همانی است که در بالا توضیح داده شد و در اینجا تکرار شده است.
3- من هم درباره وجود تیترهای توهین‌آمیز و نفرت‌پراکن با آقای جویا هم‌نظرم. این را هم اضافه می‌کنم که محتوای برخی مطالب و بویژه کامنتها نیز این خصوصیت را دارند. من توضیح آقای توکلی را قبول ندارم زیرا طبق مقررات سایت، اینگونه مطالب نباید منتشر شوند. به نظر من اینگونه مطالب منتشر نشوند و لزومی برای چانه زدن با نویسنده وجود ندارد.
4- از نظر من سیستم کامنت‌نویسی در سایت درست نیست. هر بار هم که در این باره بحث کرده‌ام، به دیکتاتوری و اِعمال سانسور متهم شده‌ام.
پیشنهاد سیستم نام‌نویسی برای کامنت‌نویسی، همراه با چند پیشنهاد دیگر، توسط خود من مطرح شد، با این شرط که امکان کامنت‌نویسی برای اشخاص دیگر سلب شود زیرا همین اشکالی که آقای جویا مطرح کرده‌اند بوجود می‌آید. کامنتی توهین‌آمیز نوشته و بلافاصله منتشر می‌شود و چندین ساعت و تا زمانی که مسؤل کامنتها متوجه شود در معرض دید قرار می‌گیرد و احتمالا هم از دید مسؤل کامنتها هم پنهان می‌ماند.
پیشنهادات من برای سامان دادن به کامنتها رد شد. پاسخ به من هم این بود که در این صورت پس از 3 بار اخطار، حساب او را می‌بندیم. در عمل مشاهده کردیم که این کار صورت نگرفت. بطور مشخص می‌توانم در میان کامنتهای چند روز اخیر که من دیده‌ام، آقای یاشار تورک اوغلی را مثال بزنم که هیچ اقدامی در مورد ایشان صورت نگرفته است. از بقیه کامنتها اطلاعی ندارم.
5- سیستم امتیاز دهی سایت همانند دیگر سایتهاست و تفاوتی با آنها ندارد. تنها شکلِ آن است که متفاوت است.
این سیستم در اساس، با آدرس آی پی پیوند دارد. به همین دلیل هم سیستمی ناتوان است. تا آنجایی که اطلاع دارم، متاسفانه با امکانات علمی و فنی موجود نمی‌توان جلو سوءاستفاده از آن را گرفت زیرا آدرس‌های آی پی کاربران اینترنت، به اشکال متفاوت، مرتبا در حال تغییرند.
بطور مثال خود سرویس دهنده‌های اینترنتی این کار را می‌کنند. قاعده عمومی هم در این مورد وجود ندارد. برخی از آنها این کار را ماهانه انجام می‌دهند و برخی دیگر حتی در هر 24 ساعت.
برنامه‌هایی هم وجود دارند که هر چند دقیقه یک بار آدرس را تغییر می‌دهند.
کسانی هم که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، بطور اتوماتیک، هر بار از آدرس جدیدی استفاده می‌کنند.
تا زمانی که آدرس آی پی کاربری تغییر نکرده، یک نفر تنها یک رای دارد. با این امتیاز که می‌تواند رای خود را تغییر دهد. اگر دقت کنیم می‌بینیم که مثلا با یک بار رای مثبت، امکانِ دادن رای مثبت خاکستری می‌شود ولی امکان دادنِ رای منفی، سیاه می‌ماند. کاربر می‌تواند رای خود را تغییر دهد و به آن رای منفی بدهد. در این صورت از تعداد امتیازهای مثبت یکی کم و به امتیازهای منفی اضافه می‌شود.
برای جلوگیری از سوءاستفاده، می‌توان 2 کار انجام داد، یکی پیوند دادن سیستم رای دهی به کامپیوتر کاربر است. در این صورت هم کاربر با اندکی اطلاع فنی می‌تواند این سد را دور بزند. تدبیر دوم این است که سیستم رای دهی را با یکی از شبکه‌های اجتماعی و یا با ایمیل رای دهند مرتبط کرد. در این صورت کاربر باید در شبکه اجتماعی یا ایمیل خود آنلاین شود تا بتواند رای دهد. در این صورت می‌توان امکان رای دهی چند باره را محدود کرد.