Skip to main content

اقبال عزیز،

اقبال عزیز،
اژدر بهنام

اقبال عزیز،
ممنون از پاسخی که دادید. اگرچه در پاسخ خود بجز یک مورد درباره حذف سیستم امتیازدهی، پیشنهاد عملی مشخصی ارائه نداده‌اید.
پیش از نوشتن نظرم، می‌خواهم از صمیم قلب از غیبت کیانوش در این گفت و شنودها اظهار تاسف کنم. کیانوش مانند همیشه، سر بزنگاه، زمانی که مسائل مستقیما به او مربوط می‌شوند، غیبش زد. در حالیکه می‌توانست از این فرصت برای چاره‌جویی و رهیابی برای خروج از این وضعیت که با اعتبار سایت مربوط است، بیشترین بهره را ببرد.
***
چند سال پیش با توجه به صفحه "درباره ما" و مجموعه اصول مندرج در آن به ایران‌گلوبال پیوستم. برای من بویژه 3 اصل آن از اهمیت خاصی برخوردار بودند. 3 اصلی که همواره مد نظر داشتم و بر آنها اصرار می‌کردم.
این 3 اصل عبارت بودند از:
" -- سایت، همگامی و اتحاد عمل کلیه نیروهای سکولار ایرانی برای حقوق بشر و دمکراسی در کشور را پی می گیرد.
-- سایت مخالف هزگونه نژادپرستی و راسیزم و اختلافات و جنگهای قومی-ملی است. مطالبی که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیتها و مردمان ساکن ایران باشند، منتشر نخواهند شد ولی بحثهای نظری و تئوریک درباره این مقولات امکان انتشار در سایت را دارند.
-- سایت، مدافع یک جمهوری سکولار و دمکرات در ایران فرداست و بنا بر خصلت گفتگو و دیالوگ خود،مخالف سیاست حذف نظرات سایر دگراندیشان حقیقی و حقوقی است و در این خصوص سانسور را کار نادرستی می داند!"

همراه با اینها، آنچه را هم که بر سردر "صفحه شما" نوشته شده بود قبول داشتم که مربوط می‌شد به توهین و اتهام.
ولی در عمل دیدم که ایران‌گلوبال به صحنه درگیری‌های قومی و به میدان فحاشی تبدیل شد. برخی از مطالبی که منتشر می‌شدند، چه مقاله و چه کامنت، در مقوله "نظر" نمی‌گنجیدند بلکه بیانگر و محرک جنگی واقعی بودند که اگر از روی صفحه مجازی بیرون می‌آمدند، صحنه کشتاری وحشتناک بودند.
تلاش تک تک اعضای "مدیریت سایت" (که در واقع مدیریت نمی‌کرد) برای تبدیل سایت به محل دوستی اقوام و ملیتها و همگرایی و همزیستی به جایی نرسید. امری که بررسی چرایی آن لازم است.
من دیگر نمی‌توانستم خودم را در چارچوب سایت تعریف کنم چون سایت اصول اعلام شده خود را زیر پا می‌گذاشت. به همین دلیل و نیز به دلایلی دیگر در 24 اکتبر 2014 از مدیریت استعفا دادم ولی جزو همکاران سایت باقی ماندم. همزمان با آن یکی از اعضای مدیریت که شما در "ایران‌دوستی" او هیچ شکی ندارید، پیشنهاد انحلال مدیریت را مطرح کرد. مدیریت سایت در اوایل نوامبر 2014 منحل شد و سایت به صورت فردی، توسط کیانوش اداره شد. من اطلاع ندارم که آیا این اداره فردی آنچنانکه شما نوشته‌اید، ظاهری بود یا واقعی.
پس از آن وضعیت سایت بدتر شد (البته از نظر من). چند ماه بعد همکاری خود را با سایت قطع کردم و در مارس 2015 در کامنتی نام سایت را "نفرت‌گلوبال" گذاشتم.
از نگاه من وضعیت سایت روز به روز بدتر و بدتر شده است. معایب برجسته آن، مزایای آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. من از سایت بریده‌ام ولی علاقمندم که به سایتی معتبر و برجسته نبدیل شود. به همین دلیل نیز، به نظر من نیازمند بازبینی در عملکرد آن و یافتن راه‌هایی جدید است. فکر می‌کنم با شیوه قدیمی، این سایت روز به روز به قهقرا خواهد رفت.
از نظر من راه بهتر کردن سایت، سانسور عقاید مخالف، و یا سانسور نظرات "قوم‌گرایان" و "پان"های مختلف و "تجزیه‌طلبان" و "تمامیت‌خواهان" و... نیست. لازم است به آنها میدان داده شود تا عقاید خود را به نمایش بگذارند و نظرات دیگران را به چالش بکشند. ولی تاکید می‌کنم که "نظر" و "عقیده" با توهین و تحقیر و تحریک و چماق کشی تفاوت دارد. به نظر من باید چماق‌ها و دشنه‌ها را گرفت. به ایران‌گلوبال خواهند گفت که سانسور می‌کند؟ بگذار بگویند. من دست آن "سانسورچی" را می‌بوسم که جامعه مجازی امروز ما و جامعه واقعی فردای ما را از کشتار و خرابی نجات دهد!
***
اقبال عزیز،
نوشته‌اید: "سایت ایرانگلوبال از نظر سیاسی با مشکلات جدی مواجهه شده که باید برای آن چاره اندیشید. . این امر تنها با رعایت قرارهای مصوبه و از راه گفتگو میسر است."
این دقیقا همان صحبتی است که من سالهاست فریاد می‌زنم ولی گوش شنوایی نمی‌یابم. امیدوارم شما گوش شنوا را بیابید!
در مورد تبعیض مثبت به من ایراد گرفته‌اید.
زمانی کیانوش "قانونی" گذاشت که من با آن مخالفت کردم. قانون این بود که هر نویسنده‌ای در صفحه اول می‌تواند تنها یک نوشته داشته باشد و اعضای مدیریت از این "قانون" مستثنی هستند.
این "قانون" ساخته و پرداخته خود کیانوش بود و نه مصوبه "مدیریت سایت".
من با او مخالفت کردم و استدلالم این بود که این "قانون" ظلمی است به کسانی که فعالیت بیشتری دارند. با نبودن این قانون ظالمانه، تبعیض مثبت هم لازم نبود. در آن زمان جز من، هیچ یک از اعضای "مدیریت سایت" به آن اعتراض نکردند. با اجرای اجباری این "قانون"، من با تبعیض مثبت به اعضای مدیریت موافقت کردم و موافقت امروزی من با تبعیض مثبت برای همکاران روزمره سایت نیز با توجه به همین "قانون" ظالمانه است.
درباره سیستم امتیازدهی، همانطور که قبلا هم نوشته‌ام، من آن را مایه دردسر می‌دانم. همان روز اولی هم که کیانوش در این باره برای من نوشت و نظر مرا خواست، مخالفت کردم و برایش نوشتم که نه تنها مساله‌ای را حل نمی‌کند بلکه به مشکلات سایت می‌افزاید. من هم مانند شما موافق آن هستم که بهتر است که از خیر نداشته آن گذشت!
در پایان، ضمن پوزش از طولانی شدن نوشته، که در ضمن درد دلی بود با شما و دیگر دوستان، پیشنهاد مشخص من برای بهتر شدن وضعیت سایت، اجرای مواد مندرج در صفحه "درباره ما"ست.
اگر در جایی دیگر و جمعی دیگر بودم، پیش از آن پیشنهاد می‌کردم که تشکیل یک "مدیریت" واقعی در دستور کار فوری قرار گیرد، هر چند که این "مدیریت" از طیف نظری مشخص و مخالف نظرات من باشد ولی چه کنم که ایران‌گلوبال پدیده‌ای منحصر به فرد است و کار جمعی در آن جایی ندارد!