Skip to main content

در مورد ذکر نقل قول و منابع

در مورد ذکر نقل قول و منابع
آ. ائلیار

در مورد ذکر نقل قول و منابع و همینطور پرداختن به قستمهای دیگر فلسفه مارکس لازم است بگویم:
Selbstentfremdung از خود بیگانگی یا بیگانگی Alienation از مقولات معروف فلسفه بطور عام و فلسفه ی مارکس به صورت خاص میباشد . چون در خیلی جاها میتوان انرا مطالعه کرد، از اینرو نیازی به نقل قول و منبع ندیدم. ولی کسانیکه دوست دارند آنرا مطالعه کنند میتوانند به کتاب Marxistisch -Leninistisches Wörterbuch der Philosophie جلد یک مراجعه کنند زیر کلمه ی Entfremdung -در انگلیسی هم Alienation .
و معمولا کسانی که با فلسفه آشنایی دارند مفهوم کلی آنرا واقف اند. مسئله ی مهم توجه از زوایای مختلف به این موضوع بود که کوشیم انجام دهم. البته تنها در ارتباط با تبعیض. وگرنه زوایای دیگری نیز هست که « جبر و اختیار» را در بر میگیرد و چون مستقیم به موضوع من مربوط نبود سخن را کوتاه کرد.

در مقاله، موضوع پرداختن به قسمتهای مختلف فلسفه ی مارکس نبود ، آنچه به مسئله ی احساس بیگانگی مستقیم و فشرده مربوط
میشد همین مقوله ی بیگانگی بود که سعی کردم هرچه کوتاهتر، مستقیم تر، بدون حاشیه روی، مختصر اشاره کنم که علاقمندان خود پی گیرند. موضوع اصلی « احساس بیگانگی- عدم آزادی- در رابطه با تبعیض-و تابوها و ایده لوژی» ست.
خود تاکنون نوشته ای ندیده ام که موضوع را از این زاویه مورد توجه قرار دهد. مقاله کاری ست تازه. هرچند مثل همیشه تلگرافی نوشته شده است. و ایده ی جدیدی را مطرح میکند. که « وجود تبعیض تولید بیگانگی-و ازخود بیگانگی» میکند.
این تزی ست که کوشیدم توضیح دهم و به زبان خیلی ساده. تا نظر خواننده چه باشد.