Skip to main content

آقای مسعود لقمان

آقای مسعود لقمان
Anonymous

آقای مسعود لقمان
امید وارم که این مقاله ازروی عامدانه وجعلی نوشته نشده با شد دراین صورت اطلاعات ذیل ارائه می گردد.
1-زبان ترکی شاخه های مختلفی دارد مانند ترکی استامبولی ، اوزبکی،ترکمنی، و... آذری یکی ارشاخه آن می باشد.
2-دوستان فارس به جای اثبات زبان آذری :
اثبات کنندهخامنشیان وساسانیان به چه زبانی صحبت می کردند وبه خطی می نوشتند وچرااز خود نوشته ای کتابی به جا نگذاشتند چون تا قبل از غزنویان هیچ نوشته وکتابی ازآنها نداریم هرچه هست ازهردوت ویا یهودیان است امروزه هرچه هست از ترکها می باشد اگرقبل ازترکان نوشته ای هست لطفا ارائه فرمائید .
اما ریشه ها و تاریخ ؛آذربایجان ،
3-عنایت اله رضا می نویسد در زمان انویشروان وهرمزچهارم ترکان دوش به دوش خزران با شاهنشاهان ساسانی می جنگیدند تاخت وتازازآزربایجان گذشته به موصل رسید .
4--شاهپور ذوالکتاب راترکان واعراب ازشام ونینوا بیرون کردند.

5-درزمان خسروپرویز وبهرام جوبین جنگی درگرفت حامی بهرام ترکان بودند وحامی خسروپرویز رومیان بودندوعاقبت خسروپرویر فراری وبه روم پناهنده شد.
6-درکتاب طبری وبلعمی حمزه اصفهانی وابن اثیر هرکدام باتغییراتی ازجنگ اعراب وترکان درموصل یاد کردند.
7-درزمان حمله اعراب این ترکها بودند دراعراب مقاومت کردند.
8- در کتاب تاریخ الامم و الممالک یا همان تاریخ طبری (اواخر قرن سوم ه. ق) در جلد اول صفحه 276 آن آمده است: در زمان موسی (ع) که معاصر با کیومرث بود، سرزمینهای خزر و بین النهرین را همه از آن ترکان بر می شمرد. ابوعلی بلعمی در کتاب تاریخ بلعمی (352 ق یعنی قرن چهارم ) درباره محدوده آذربایجان می نویسد:اول از حد همدان درگیرند تا به ابهر و زنگان بیرون شوند و آخرش به دربند خزران و بدین میانه اندر هر چه شهر ها است همه را آذربایگان خوانند.(تاریخ بلعمی تصحیح محمد روشن صفحه 529) یا ابن خردادبه در کتاب المسالک والممالک (230 قمری یعنی قرن سوم) حد آذربایجان را تا مناطق ری و دماوند که همدان نیز شامل آن است از جنوب و تا ارمنستان را زیر نظر اسپهبد آذربایجان می آورد مردم آن با دیگر ولایات متفاوت و به زبان ترکی سخن گویند..همینطور محمود میرزا در کتاب سفینه محمودی (تذکره گلشن محمودی) که در سال 1240 ه.ق تالیف شده می نویسد:شهرهای اردبیل تبریز مرند نخجوان ایروان گنجه قاراباغ شروان دربند همدان و .... را آذربایجان گویند که اهل آن دیار به صداقت معروفند و ترک زبانند.همچنین در دربند نامه ای که در سال 1898م درتفلیس چاپ شده است در صفحه 25 آن می نویسد که حدود جغرافیایی آذربایجان از قزوین و همدان تا دربند خزران می باشد
در حالیکه ورود سلجوقیان به منطقه آذربایجان از سال 1037 م (426 ه.ق) به بعد اتفاق می افتد وقبلا هم غزنویان بودندو حملهٔ مغول به ایران به سه لشکرکشی مغول به ایران در فاصله سال‌های ۱۲۱۹ تا ۱۲۵۶ میلادی (۶۱۶ تا ۶۵۴ ه.ق.) اشاره دارد و کتابهای الممالک و المسالک (230 ه.ق) و تاریخ بلعمی (352 ه.ق) دو قرن قبل از سلجوقیان تالیف شده، ، چطور میتوان ادعا کرد که آذربایجان پس از ورود سلجوقیان یا حمله مغول ترک شده و قبل از آن آذری بوده است.!!
اصلاً به زبان آذری کدام شعر سروده شده ویا کدام کتاب نوشته شده وچه خطی داشتند؟؟!!
درحالی که کسی تاکنون نتوانسته برای زبان فارسی با این همه امکانات کشوری ولشگری ریشه یابی کندومدعیان نمی دانند هخامنشیان به معادل کلمه پدر، مادر، برادر که اکنون از زبان انگلیسی قرض گرفته شده آن زمان چه کلماتی داشتند وبه کارمی بردند