Skip to main content

کسانی که در جشن عروسی بودند

کسانی که در جشن عروسی بودند
آ. ائلیار

کسانی که در جشن عروسی بودند نوشته اند « به سعید پیشنهاد میشود فرار کند-از سوی دوستانش. اما او قبول نمیکند»
سعید برای رژیم که قصد کرده بود کمونیستها را نابود کند، فرد شناخته شده ای بود. در آن اوضاع و احوال برخیها به فکر امنیت خود بودند اما برخی دیگرچندان توجهی به این کار نداشتند. مخصوصا شخصیتهای معروف. این است که بازداشت آنها برای حکومت خمینی کار بسیار ساده ای بود. و هیچ نیازی نداشت که برای پیداکردن سعید یا امثال او دست به دامن « حزب توده یا اکثریت و غیره» شود.
برعکس در آنموقع چه اکثریت و چه حزب توده و چه دیگر گروه ها که مورد یورش حکومت بودند عملا، بچه ها همدیگر را مخفی میکردند. و در حفظ امنیت یکدیگر میکوشیدند. علت این مسئله هم « دوستی و آشنایی و اعتماد متقابل» بچه ها بود که سابقه ی طولانی بینشان داشت.

خیلی ها بدون توجه به خط سازمانی همدیگر، و بدون توجه به خظ سازمانی خود، تنها به خاطر حق آزادی و حفظ سلامتی و حرمت
آشنایی و دوستی امنیت یکدیگر را حفظ میکردند. و جان خود را برای هم به خطر میانداختند. از همه ی گروه ها و سازمانها کم نیستند کسانی که در این ارتباط ها زندانی و اعدام شده اند.
چیزی که در میان بچه ها نیرومند بود و بالاتر از عقایدشان قرار داشت همین عشق و علاقه به حفظ سلامتی یکدیگر بود. منهای کسانی که در سطوح پایین ضعیف النفس بودند و به خاطر چه و چی خود خیلی کارها میکردند.
--------
موضوع «حفاظت امنیت متقابل » در بین مبارزان بدون توجه به عقاید هم ، برای عمال حکومت، برای خود فعالان سیاسی، پدیده ی شناخته شده ای بود.
اما حکومت برای اینکه همه را به جان هم بیاندازد، و خود راحت شود ، سیاست اتهام زنی متقابل را با فرو رفتن به جلد افراد این یا آن سازمان به صورت افراطی تبلیغ میکرد. و هنوز هم این کار را ادامه میدهد.
ساوامایی در جلد فعال دو آتشه ی ترک، یا در جلد های مختلف دیکر، وارد میشود و راست و چپ را به توپ اتهامات و فحاشی خود می بندد. کار تبلیغاتی نخ نمایی ست که می بینیم .
------
اما فعال راستین آذربایجانی، لازم است به این تله نیافتد.
در نقد به روی او باز است و میتواند همه را منطقی نقد کند . تبلیغات و اتهام زنی و توهین کار حکومتی هاست. عاقلانه است که آلوده نشود.
-----
سازمان اکثریت یا حزب توده کجا « راسیسم» و « پان فارسیسم» و « ضد ترک» بودن را توصیه نموده اند؟
Duz yiyən duzlağı batırmaz
نمک خورده نمکدان نمی شکند.
جنبش رفع تبعیض شعار « حق تعیین سرنوشت» و « عدم تبعیضات فرهنگی،سیاسی، اقتصادی» و « اداره ی امور خود»، را از چپ و به خصوص از حزب توده آموخته است. آیا اینها راسیسم و ضد ترک و پان فارسیسم است؟ یا پان فارسیسم خط حزب پان ایرانیست می باشد؟
----

دوستان آذربایجانی بهتر است خوب توجه کنند. ما بدون چپ نمی توانیم به خواسته های خود برسیم. چپ ایران نیرویی ست که میتواند ما را در رسیدن به حقوقمان یاری کند. لازم است به عنوان فعالان رفع تبعیض آذربایجانی، در رابطه با چپ ایران « سیاست همبستگی و نقد» را پیش ببریم. نه سیاست « دشمنی و تبلیفات گوبلزی» را. این به نفع ماست. سیاست، شب کوری نیست. روشن بینی و موضع گیری آگاهانه و دقیق است. کسانیکی میتوانند موافق ما باشند نباید به مخالف خود تبدیل کنیم.
درست نیست سیاست حکومت را در رابطه با متحدین خود به کار بندیم. اگر سیاست ما درست باشد چپ میتواند متحد خوب ما باشد. بهتر است بکوشیم سیاست پیشه وری را در رابطه با چپ ادامه دهیم.
----
دیوار چپ آن جوری هم که حکومت می پندارد کوتاه نیست که هر کلاغ دریده ای فضله پرت کند و برود.
----
نقد سیاست یک سازمان و حزب را نباید به غرض و چیزهای دیگر آلوده کرد.
علت دستگیر شدن یک شخص مشخص دلیل مشخصی دارد و لازم است به آن توجه نمود.
لو رفتن و لو داده شدن یک شخص هم باز چیز مشخصی ست و لازم است آنرا ذکر کرد.
در مورد سعید شخص مشخصی تا کنون ذکر نشده.
علت دستگیری او، عدم رعایت اصول امنیتی- و پیگردی عمال حکومت- و قصد نابودی رژیم بود.
نه سیاست « اتحاد و انتقاد» اکثریت یا حزب توده. اینکه سیاست اکثریت در آن مقطع غلط بود بحث دیگری ست.
نمی توان همه چیز را مثل آش به هم قاطی کرد.