Skip to main content

به سهم خودم بعنوان یک کمونیست

به سهم خودم بعنوان یک کمونیست
بهنام چنگائی

به سهم خودم بعنوان یک کمونیست از آ.ائلیار ارزشمند سپاسگزارم که نقدی کوتاه بر این دیدگاه شبکورانه ی سنتی نگاشته است. راستش جای شگفتی و دردآوری است که جناب ایجادی تا بدین سطح بعنوان جامعه شناس و استاد دانشگاه، هنوز از مفاهیم علمی و بوِیژه اجتماعی ـ مارکسیسیتی غافل بوده و بدتر از آن هیچ آشنائی درخوری با نگاه ما کمونیست ها به حقوق پایه فردی و اجتماعی و اراده ی انسانمدارنه قوانین کلان طبقاتی که ما بر آنها پای می کوبیم، چنین ناآگاه و بدور از آشنائی های لازم جهانشمول در غفلت و بی خبری است.

در حالی که دعوا بر سر بهره کشی انسان از انسان بوده و همچنان هست، و وظایف کمونیست ها با این اهداف انسانی و تعهد به "استقلال نوع انسان وامانده و تنگدست و کارمزد" پیوند ناگسستنی خورده است. جناب ایجادی با این اصول ریشه ای که زندگی مسالمت جویانه ی نوع انسان را در کنار هم تضمین می کند دریغا که بیگانه می باشد.

البته، ما کمونیست پیرامون تمرکز قدرت حزبی احزاب کمونیست، فجایع بیشمار بلوک نظامی ورشو و نارسائی های ساختار به اصطلاح سوسیالیستی گذشته و نبود فضای آزاد دمکراتیک در حکومت های پیشین چپ و... بعلت فشار ناتو، نقدهای بسیار ژرفتر و مفیدتر داشته و داریم که همچنان در دستور روز برای ساختن فردای آزاد و برابر پیش رویمان هستند. ایشان بهتر است بر دامنه ی دانش اجتماعی و جامعه شناسانه ی خویش ابعاد بیشتری بیفزایند.