Skip to main content

همشهری جان , می باید در باره

همشهری جان , می باید در باره
کیانوش توکلی

همشهری جان , می باید در باره "الی ویزل" بیشتر می نوشتی .... ! دوم_ اگر کسی به دولت ناتنیاهو نقد دارد و یا با شهرک سازی در مناطق اشغالی مخالفت داره که ضد یهود نیست . دیروز چهار قدرت بزرگ جهانی یعنی امریکا ، اتحادیه اروپا ، چنین و روسیه به شهر ک سازی در مناطق اشغالی انتقاد جدی داشتند ، ایا این دولت ها ضد یهودند؟..کتاب خاطرات "الی ویزل"دز دوران زندگی‌اش در اردوگاه آشویتز آلمان نازی، باعث شهرت جهانی‌اش شد.
او که در سال ۱۹۲۸ در رومانی و در خانواده ای یهودی به دنیا آمده بود در سال ۱۹۴۴ به اردوگاه آشویتز تبعید شد؛ جایی که مادر، پدر و خواهر کوچکش را از دست داد.
روایت خاطرات آقای ویزل از دوران نوجوانی‌اش در آشویتز با استقبال فراوان روبرو شد و مشوق او برای نوشتن ۴۰ کتاب بعدی‌اش شد.
او زندگی خود را وقف آگاه‌سازی در ارتباط با جنایات بشری دوران آلمان نازی کرد و آن طور که خودش اذعان کرده بود

کتاب خاطرات او از دوران زندگی‌اش در اردوگاه آشویتز آلمان نازی، باعث شهرت جهانی‌اش شد.
الی ویزل که در سال ۱۹۲۸ در رومانی و در خانواده ای یهودی به دنیا آمده بود در سال ۱۹۴۴ به اردوگاه آشویتز تبعید شد؛ جایی که مادر، پدر و خواهر کوچکش را از دست داد.
روایت خاطرات آقای ویزل از دوران نوجوانی‌اش در آشویتز با استقبال فراوان روبرو شد و مشوق او برای نوشتن ۴۰ کتاب بعدی‌اش شد.
او زندگی خود را وقف آگاه‌سازی در ارتباط با جنایات بشری دوران آلمان نازی کرد و آن طور که خودش اذعان کرده بود می‌خواست مطمئن شود که جهان آن فاجعه انسانی را هرگز فراموش نخواهد کرد.
کاربرد مکرر او از واژه هولوکاست، موجب شد که این اصطلاح با رفتار آلمان نازی با یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم مترادف شود.
الی ویزل در سال ۱۹۸۶ به علت فعالیت‌های درخشانش برای مقابله با خشونت، سرکوب و نژادپرستی موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد.
او در سال ۱۳۸۸ یکی از ۴۵ برنده جایزه نوبل بود که در حمایت از معترضان انتخاباتی در ایران و همچنین شیرین عبادی، نامه‌ای سرگشاده را امضاء کرد.
الی ویزل دو سال پیش هم در کنار ۳۰۰ نفر از بازماندگان هولوکاست از اسرائیل به علت حمله به غزه انتقاد کرد و دولت اسرائیل را به "نسل‌کشی" متهم کرد.