Skip to main content

من در کل با نظر اسماعیل عزیز

من در کل با نظر اسماعیل عزیز
آ. ائلیار

برداشت من در کل با برداشت اسماعیل عزیز یکی ست. بله امکان کارجمعی « نظری و عملی» به دلایل زیاد که دوستمان به بخشی از آنها اشاره کرده و من نیز « دخالت ندادن نسبی عقاید خود در کشف کلید مشکلات » را یاد آوری نموده ام ، وجود ندارد یا بسیار بسیار سخت است. البته اینها برداشت است و میتوانند صحیح نباشند.
با تمام دشواریها:
اگر برخورد را به دو بخش « منشور» و « تشکل» تقسیم کنیم، و در اتاق « آزمایش» را همیشه باز بگذاریم، و برای اندیشه ها و « پیشنهاد ها میدان باز دموکراتیک» ایجاد کنیم میتوان گفت :|
کسانیکه فکر میکنند «میتوان پیشنهادهایی برای منشور جمع آوری کرد» بهتر است اندیشه ی خود را امتحان کنند. و پیشنهاد ها را به صورت کوتاه و جامع بدهند. زیانی ندارد. شاید مفید واقع بشوند. این کار یک تست است . ببینیم عملا نتیجه چه میشود:
سئوال این است :

برای تنظیم اولین- شماره 1- پیش نویس « منشور مشترک فعالین آذربایجان» چه مواد و اصولی پیشنهاد میکنید؟
برای مثال ، یا جهت اصلاح و تکمیل ، متن بیانیه ی آمستردام را اینجا میاورم که میتواند برای پیشنهادات مفید واقع شود و علاقمندان میتوانند از آن استفاده کنند:

اصول بیانیه آمستردام که با شرکت اکثر جریانات نظری صادر شده تفکر پایه ای اندیشه جنبش ملی-دموکراتیک آذربایجان :

1. كنفرانس، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان سمبول كنوني راسيسم فارس در راه مبارزه براي آزادي ملي ملت تورك آذربايجان جنوبي مانع اساسي ميشمارد، چرا كه اين رژيم در تقابل با هرگونه تحول دمكراتيك است.

2. هدف جنبش آزاديخوهانه ملي آذربايجان، برقراري دولت ملي-دموكراتيك در آذربايجان و دفاع از حقوق ديگر خلقهاي تورك خارج از حدود سرزمين تاريخي آذربايجان است. حق تصمیم نهائی برای تعیین سرنوشت خود، فقط در ید صلاحیت ملت ترک آذربایجان می باشد.

3. جنبش ملي آذربايجان طرفدار تشكيل دولتي سكولار است و در اين راه مبارزه مي­كند.

4. زبان توركي (توركي آذربايجاني) بايد زبان رسمي و دولتي آذربايجان باشد و براي تمامي توركاني كه در كشور زندگي مي­كنند، بايد شبكه­هاي رسانه­اي توركي تأسيس شود. بايد رشد علمي، تكنيكي و اقتصادي آذربايجان تأمين شده و سطح زندگي ملت ما به سطح كشورهاي توسعه يافته دنيا ارتقا يابد.

5. جنبش ملي آذربايجان براي تأمين برابري حقوق زنان با مردان در تمامي عرصه­ها مبارزه مي­كند.

6. كليه آزاديهاي مدني چون آزادي دين، مذهب، اعتقاد، وجدان، مطبوعات، سنديكاها، احزاب سياسي، لباس و طرز زندگي بايستي بدون هيچ قيد و شرطي تضمين شوند.

7. جنبش ملي آذربايجان با اعدام و هر نوع شكنجه بطور قطعي مخالف است.

8. جنبش ملي با سياست تغيير تركيب جمعيتي آذربايجان از سوي جمهوري اسلامي ايران بعنوان نماينده راسيسم آريايي مخالفت كرده و خواهان مبارزه مشترك همراه با ديگر ملتهاي تحت ستم بر عليه اين رژيم است.

9. نيروهاي آذربايجان فعال در خارج بايستي براي نيل به اهداف فوق، سير مبارزه ملي در داخل را با دقت تعقيب نموده و براي اين مبارزه از نهادهاي بين المللي حقوق بشر كسب حمايت بكنند، بايكوت خبري رسانه­ها عليه آذربايجان را بشكنند و در تمام دنيا براي تأمين منافع آذربايجان به سازماندهي فعاليتهاي لوبيستي بپردازند.

10. جنبش ملي آذربايجان جنوبي، جرياني مستقل، دموكراتيك و مدرن است.

11. جنبش ملي آذربايجان جنوبي براي اجراي مفاد بيانيه جهاني حقوق بشر و كونوانسيونها و معاهدات بين المللي وابسته بدان در آذربايجان مبارزه مي­كند.

12. كنفرانس ديالوگ آمستردام با تكيه بر اصول پايه فوق، تمامي سازمانها و اشخاص فعال در درون جنبش ملي آذربايجان را به ايجاد مكانيزمهاي مناسب براي همكاري في مابين فرا مي­خواند.
-------------
قابل توجه است که اصول کوتاه و تا حد ممکن جامع بیان شده که میتواند سر مشق باشد.
این موضوع را در صورت نیار میتوان تحت عنوان
« آیا میل دارید " منشور مشترک فعالین آذربایجان" تنظیم شود؟»،
جداگانه به صورت مقالات دنباله دار منتشر کرد که علاقمندان بتوانند اندیشه و نظریات خود را به صورت دموکراتیک بدهند. اندیشه واصول پیشنهادی در 4 زمینه بیان شود:
کلیات مسایل در چهار بخش :
1- مسایل خود جنبش آذربایجان
2- مسایل در برخورد با حکومت
3- مسایل در برخورد با جنبشها و احزاب
4- مسایل در برخورد با خارج از ایران
دو امکان برای بیان اندیشه:
1- کامنت
2- ایمیل من: elyar3@googlemail.com