Skip to main content

ممنون از بیان نظر عزیزان ،

ممنون از بیان نظر عزیزان ،
آ. ائلیار

ممنون از بیان نظر عزیزان ،
لازم است بگویم : اگر میخواهیم قدمی پیشرفت کنیم توجه شود که این کار با « تولرا نس» ممکن است.
همه ی ما نظریات گوناگون داریم و به جای خود محترم اند. هر چند فکر یکدیگر را قبول نداشته باشیم.
ولی اجازه دهید هیچ فکری را به عنوان « خارج از مسیر آذربایجان - داخل آذربایجان» تخطئه نکنیم.
فکری که از نظر من خارج از مسیر آذربایجان نام دارد، پیش صاحبش دقیقا در مسیر رهایی آذربایجان که چه عرض کنم، حتی در مسیر رهایی انسان قرار دارد.
ما در فضای فکری آذربایجان از « راست راست- تا چپ چپ» صاحب نظر داریم.
محترمانه نظرات یکدیگر را میتوانیم نقد کنیم ، ولی اجازه دهید « تنها خود را صاحب حقیقت و صاحب آذربایجان» ندانیم. حقیقت پیش همه ی ماست و آذربایجان هم وطن همه ما.

قفل مشکلات نیز با مشورت همه ما باز میشود. چرا که همه در یافتن حقیقت لازم است شرکت کنند. چون «هرکس می تواند گوشه ای از حقیقت را نشان دهد».
نه بتی هست و نه جادوگری. که مشکل ما گشایند. و ما هم بت پرست و خرافی نیستیم.
تنها « دیالوگ- تولرانس- بر خورد علمی و آزمایشی به مسایل- کنار نهادن عقاید و پیشداوری خود» در یافتن کلید مشکلات، میتوانند یاری کنند. مجبوریم به « دانش و خرد و تجربه و متد علمی خود متکی باشیم.»
------
هدف از مقاله ی بالا و دیالوگها همانطور که اشاره شده جلب نظر علاقمندان به « نیاز آذربایجان برای یک جبهه ی فراگیر» است. این نیاز را همه میدانند و پوشیده نیست.
کار، اینجا « کشیدن موضوع به یک دیالوگ» است.
میخواهیم ببینیم:
« آیا دوستان میل دارند در مورد منشور اصولی پیشنهاد کنند یا نه؟»
------
امر نوشتن منشور جمعی و تشکیل جبهه، کار « گروههای زیاد آذربایجانی» ست که برای خود« اساسنامه و خط و مشی» دارند و فعالیت میکنند. من نویسنده ی منفرد تنها میتوانم موضوع را به «دیالوگ» بگذارم. و بیش از این کاری از دستم بر نمیاید. شاید اینهم کمک کوچکی باشد برای این امر ضروری.