Skip to main content

جناب يحيايى

جناب يحيايى
محمدرضا لوایی

جناب يحيايى
١- مثل پدر بزرگ ها با نصيحت هاى كلاسيك و دمده اظهار فضل نفرماييد. شما كه مطالعات عميقى داريد خارج از متن دهد نزنيد . نوشته ى مرا نقد كنيد و از كلى گويى ريش سپيدانه دست برداريد.
٢- تقريباً همه مى دانند كه كار من مطالعه است و بيشتر نصيحتم مى كنند كه دست از اينهمه خواندن بردارم اما هم شيوه هاى خوانش و هم منابع مطالعاتى من و شما فرق مى كند. شما شيفته و عاشق متون شيرين فارسى هستيد اما منابع مطالعاتى من زبان خويش و چند زبان ديگر است به علاوه ى فارسى.
٣- توهم توطئه اى كه از آن نام مى بريد زاييده ى ذهن من نيست بلكه به وضوح در فيلم كيارستمى ديده مى شود. شما يا فيلم را نديده ايد و يا اينكه كژ ديده ايد. كژفهمى امثال شما و نسل شماست كه جريان هويت جويى را مجبور كرده تا به هنگام ديالوگ با ديگرى ستيزان مثل شهروند درجه سومى از خود دفاع كند.
٤- شما يا نكته به نكته نقد مرا

نقد كنيد و يا حداقل ديد و تفسير مرا بكاويد. نسل من تا كى بايد جور همين بيسوادى و كلى گويى هاى شما را بدهد؟
٥- توهم توطئه ندارم عزيز. دارم به و ضوح مى بينم در فيلم يك لر دارد توى آشغال ها جان مى كند و ديالوگ كيارستمى را هم مى شنوم كه از زبان لر مى گويد من فقط اين كار را بلدم. دارم به وضوح مى بينم كه يك كرد جوان در آستانه ى تجاوز قرار گرفته. دارم به وضوح مى بينم كه افغانى در به در و پناهنده مورد بازگويى كيا رستمى قرار گرفته كه در ايران چه كار مى كند و غيره. اگر شما نمى بينيد اين تقصير من نيست. يا شما بايد آنقدر مطالعه كنيد كه ببينيد و يا اينكه محيط تاريكتان را عوض كنيد تا ببينيد. و يا شايد داريد شيرين بازى در مى آوريد تا برويد در بى بى سى و شبكه هاى ديگر مانقورد بازى در بياوريد.
٦- نسل من به شما پيشنهاد مى كند كه از وعظ و نصيحت هاى پدرانه ى بى خاصيت دست برداريد و به شيوه ى امر به معروف و نهى از منكر پيش نرويد. شما فرصتش را داشتيد كه با آنهمه ادعاى علمى بودنتان فكرى به حال اين ملت هاى ستمديده بكنيد و نكرديد. اين شما هستيد كه بايد جواب پس بدهيد نه ما.
٧- با احترام