Skip to main content

من فیلم را ندیده ام و بعید می

من فیلم را ندیده ام و بعید می
Anonymous

من فیلم را ندیده ام و بعید می دانم فارس از نوع روشنفکری که با غربیها بده بستان دارد اهل غیرت ملی و مذهبی و قومی باشد که اگر این بود در این سالها شهرهایشان به کاروانسرای مهاجران اجنبی تبدیل نمی شد و جوانانشان برای عربها کشته نمی شدند.
اما بفرض که کیارستمی این قصد و هدف را داشته و حضور گروه های قومی بیسواد و بیگانگان اشغال کننده سرزمینش را عامل نابود کننده هویت ملی خود بداند این کجایش اشکال دارد؟ ما تورکها مگرخودمان همین دغدغه را نداریم مگر با هزار خون جگر جلوی اقامت لشکر انبوه مهاجر عراقی و افغان و کرد مهاجر را در آذربایجان نگرفتیم و جان و مال و ناموس میلیونها تورک را از تجاوز گروهی و بیماریهای سل و سالک که الان در اصفهان و مشهد و کرمان و شیراز و حاشیه تهران بیداد می کند یا فلج اطفال که در نواحی مرزی شرقی بخاطر تردد پاکستانی تلفات می گیرد حفظ نکردیم؟ پس ما هم نژادپرستیم؟

تصور کنید روزی در تبریز یک گوشه کردها مدعی شوند گوشه ای دیگر مهاجران سنی بلوچ مطالبه مسجد کنند و خطبه بنام عمر بخوانند و در جلسات درس و بحث در خفا و علن حکم به تکفیر شیعه آذری بدهند و افغانی از نوع وهابی اش گوشه ای دیگر را اشغال کند و عربها با لباس عربی و بدون شلوار! در خیابان اصلی تبریز پیاده روی پس از غروب کنند و در مسابقه فوتبال تراکتور با سپاهان تماشاچیان اصفهانی بیشتر از تبریز باشند! خوب یک فیلم ساز باغیرت تورک بخواهد درد جامعه خود را با زبان هنر بگوید چاره ای بجز استفاده از همین نمادپردازیها ندارد. باید یک مولوی بلوچ سنی مهاجرت کرده به تبریز و یک کرد فراری از قندیل و یک ارمنی تابوت ساز و یک لر بیل زن و کارگر افغانی مقیم تبریز( بعد از آزاد شدن ورود آنها به آذربایجان!) که مترصد ورود غیر قانونی به ترکیه به مقصد اروپا است را پیدا کند تا او را و هویت ترکی او را خاک کرده فاتحه و مرثیه ای بخوانند با این عنوان : یک روز یه ترکه مدعی نصف ایران بود اما تو تبریز هم در غریبی مرد!