Skip to main content

تعریفی که از اپوزیسیون در این

تعریفی که از اپوزیسیون در این
ناصر کرمی

تعریفی که از اپوزیسیون در این نوشتار و نشست ارائه داده شده است، کاملأ اشتباه و ناقص میباشد و با تعریف کلاسیک مفهومی، سیاسی، و پراتیک، اپوزیسیون همخوانی ندارد.

چنین برداشتی از اپوزیسیون سطحی و عامیانه است، متأسفانه چنین دیدگاههایی مکتبهای سیاسی و علمی مانند سوسیالیسم و کمونیسم را هم از محتوا خالی کرد، و شکلی دهقانی، فئودالیته، خرده بورژوازی و با نوسات غیر معقول متضاد با ماتریالسم دیالکتیک به آن داد.

نا کارایی اپوزیسیون ایرانی در همین فرهنگ است که واژه ها، مکتبها، جهان بینی ها، و تئوریهای دمکراسی و ساختار سیاسی را عمیق نشناخته، خود را در جایگاه کارشناس و پیشتاز به جامعه معرفی میکند. رسانه های شنیداری و دیداری ایرانی هم در این میان مقصر میباشند.....

من در سال 2008 میلادی پس از مطالعات و پژوهشهای طولانی 6 ماهه در مورد اپوزیسیون سیاسی در کل و در شکل خاص اپوزیسیون سیاسی در ساختهای سیاسی 5 کشور دمکراتیک اروپایی و آمریگا پرداختم و همچنین بطور مختصر به تاریخ شکل گیری اپوزیسیون در ایران از گذشته تا به امروز پرداختم.

در زیر کوتاهترین تعریف از اپوزیسیون آورده میشود. اپوزیسیون در 7 مدل و گونه بنا به ساختار های سیاسی مختلف و بنا به برنامه های اپوزیسیون وجود داد.
. [....در مرحلهء پراکتیک، اپوزیسیون در یک سیستم لیبرال دموکرات به آن دسته از احزاب، سازمانها، و نهادهای گوناگون گفته میشود که از سوی گزینشگران برگزیده شده اند و در پارلمان حضور و مشارکت دارند، اما در حاکمیّت نیستند و در صورت عدم برخورداری از حق وتو، در نتیجه در تصمیم گیریهای دولتِ وقت مؤثر واقع نمی شوند....]

در لینکهای زیر 6 بخش در مورد اپوزیسیون اکنون در دسترس میباشند.

http://www.iranglobal.info/node/22819
http://www.iranglobal.info/node/22822
http://www.iranglobal.info/node/22831
http://www.iranglobal.info/node/22832
http://www.iranglobal.info/node/22833
http://www.iranglobal.info/node/22834